Utnyttja kapaciteten med hjälp av uppkopplad intelligens

För att våra städer ska bli smartare krävs det att vi letar efter nya lösningar på gamla problem. Genom att ifrågasätta behov kan vi med hjälp av flexibla lösningar och digital teknik uppnå en smart stad som gör våra liv enklare och mer effektiva.

För att våra städer ska bli smartare krävs det att vi letar efter nya lösningar på gamla problem. Genom att ifrågasätta behov kan vi med hjälp av flexibla lösningar och digital teknik uppnå en smart stad som gör våra liv enklare och mer effektiva.

I ett samtal på Business Arena mellan Christer Norström och Anders Gullberg diskuterades ämnet uppkopplad intelligens i den digitala staden. Norström, som fram till helt nyligen var CEO på SICS Swedish ICT, arbetar nu som entreprenör och Gullberg är adjungerad professor i teknikhistoria på KTH.

Vår offentliga sektor är alltför tillbakadragen när det gäller uppkopplad intelligens. Ta trafikfrågan som exempel: den är oerhört viktig och svarar för dagliga transaktioner – följaktligen finns här en stor förbättringspotential. Men ändå är transportsektorn är en av de mest ineffektiva, sett till den kapacitet den besitter och transportsektorn borde fokusera på att effektivisera sin kapacitet, snarare än att bygga ut den.

Om man använder Google Maps ute på vägarna så tar det endast 60 sekunder för systemet att känna av när en bilolycka har skett, eller om det finns något hinder på vägen. Detta görs genom att våra mobiltelefoner hela tiden skickar information om vår hastighet. Avancerade algoritmer använder denna uppkopplade intelligens för att se problemet, och ge förslag på en alternativ väg

Det finns både brister och potential i transportsektorn, främst genom att stora delar av sjukvårds- och försäkringskostnaderna kommer härifrån. När bilar automatiseras kommer dessa siffror se helt annorlunda ut. Vi kommer få grönare städer och vi kommer inte behöva så många parkeringsplatser, vilket frigör viktiga ytor.

Automatisering avgörande i framtiden
Det anses att automatiseringsprocesser är vägen framåt. Många system är i dag isolerade från varandra, men genom att digitalisera processen kan vi få bukt med många systemrelaterade problem. Tänk om vi byggde en arkitektur för beställarkraft för att på så sätt få mer samverkan för att generera goda lösningar i staden.

På 1980- och 90-talen var konstnärer och andra kulturpersoner den nyskapande kraften, i dag är det snarare entreprenörer och start-ups som har den rollen. Här finns en outnyttjad potential: många system är stängda och det är svårt att komma in. Om vi öppnar upp dessa system kommer fler kunna ta sig in för att skapa fler goda lösningar. På så sätt kommer Sverige få se fler start-ups som blir en viktig export för landet.

Vi behöver inte bara ökad automatisering, det krävs också att det skapas plattformar för det. I exemplet med transportsektorn behövs en offentligt kontrollerad plattform för trafiken. Plattformen skulle bland annat kunna erbjuda realtidsinfo, betalningar, kombinerade resor och vägvisning under hela färden.

Hitta och utnyttja kapacitet
För att ta oss vidare och skapa en smartare stad måste vi bli bättre på att se till den kapacitet som redan finns. Fastighetsbranschen är ett område med mycket ledig kapacitet. Exempelvis står många bostäder tomma under dagen – går det inte att utnyttja detta på något flexibelt sätt? Kanske behöver vi inte enbart bygga nytt för att tillgodose de behov som finns på bostadsmarknaden. Framöver hyr vi inte ut per kvadratmeter, utan erbjuder företag och personer att betala för den tid de vistas i lokalerna. På så vis kan vi nå en bredare massa och öka nyttjandegraden i våra fastigheter.

Inom bilbranschen kommer sannolikt användandet av bilar att se annorlunda ut. Vi ser redan i dag företag som erbjuder bil som en tjänst, vilket gör ägandet av bilar omodernt. Vi slipper betala för tiden då bilen inte utnyttjas och antalet bilar på vägarna och i våra garage blir färre och vi får möjlighet att göra något annat på de platser som bilen i dagsläget tar upp.

Genom stadsplanering och initiativ kan vi föra invånare i en önskad riktning (så kallad ”nudging”). Detta är ett bra komplement till raka bestämmelser och går ut på att uppmuntra ett visst beteende. I dessa system ger liten påverkan stora effekter och just därför spelar stadsplanering en så stor roll i hur vi människor rör oss och lever.

Genom smarta lösningar som på ett enkelt sätt tillhandahåller tjänster och information kommer vi allt närmare en smart stad med smarta medborgare.

// Viktor Davidov – Digital Affärsutvecklare, NCC

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.