Vad händer om vi applicerar begreppet en ”smart stad” på fastighetsbranschen? Vad står på spel för fastighetsföretagen och vilka fördelar kan vi uppnå genom digitalisering?
Under Business Arena i Stockholm diskuterades digitalisering och smarta städer i anknytning till fastighetsbranschen. Medverkade gjorde Staffan Ingvarsson, vd för Stokab, Mattias Hindefeldt, Chief Information Officer på Riksbyggen och Per Bjälnes, BIM-strateg på Tyréns.
Det ska vara enkelt att leva ett bra liv och våra städer bör utformas för att vi ska kunna röra oss på ett bra sätt. För att få en smart stad behöver vi dels lagstiftning som stödjer detta, men vi måste också våga fatta viktiga beslut inom alla branscher.
Det anses att det ofta blir för mycket fokus på ordet digitalisering. Det vi egentligen pratar om är information och vem som ska äga den. I dag handlar det om 10 procent teknik och 90 procent människa. Tekniken finns alltså, men vi får inte till ett smidigt flöde eftersom det inte finns något tydligt ägandeskap. Detta är något som vi måste besluta om för att kunna komma framåt.
Ställ krav på framtiden
I dagsläget ska omkring en miljon bostäder antingen byggas eller totalrenoveras. Vi måste tänka efter före – hur kan vi leva ett bra liv om 20-30 år? Genom att få med detta perspektiv redan från början i processen fattar vi rätt beslut, om inte kommer vi snart att behöva renovera det som byggts nytt.
Kraven på framtidssäkring kommer bara öka och de kommer från flera olika håll. Som fastighetsägare kan du till exempel sätta en standard för att allt ska kommunicera via IP. Men detta kräver lite energi och tankekraft från fastighetsägaren och det är inte säkert att sådana lösningar alltid kommer naturligt. Men vi behöver våga fatta beslut om att göra enligt en viss standard för att göra arbetet effektivt och korrekt.
Vi måste ställa krav på informationsstrukturen och de system vi beställer. På så sätt vet vi exakt vad som ingår och vad huset kostar om fem år och om tio år. Ta bilbranschen som exempel: Det finns väldigt få som går till en bilhandlare och ber om ”en bil” – snarare har kunden krav på exempel pris och modell och kunden vet vilka behov som måste tillgodoses. Här har fastighetsföretagen mycket att lära.
Goda framtidsutsikter
Alla tre i panelen tror dock att kunskapen om digitalisering ökar i fastighetsbranschen, men det är viktigt att öka samverkan och integrera tekniken på rätt sätt i de lösningar som finns samt att skapa nya. Om data integreras och blir nåbara och det finns relevanta plattformar för samarbete kommer fastighetsbranschen kunna ta stora kliv framåt.
På NCC jobbar vi skarpt med dessa frågor och önskar ökad delaktighet från våra beställare, så att vi förstår deras behov bättre samt att de förstår våra möjligheter.
/ Viktor Davidov
Digital Affärsutvecklare, NCC