För mig blir LinkedIn en allt viktigare kommunikationskanal. Det samma gäller för de över 650 personerna som nyregistrerar sig varje dag på yrkesvärldens Facebook. I fredags hade vi besök av Niklas Lohmann från Feverpitch B2B som berättade mer om möjligheterna som LinkedIn erbjuder.
Att inte använda sajten som en plats att förvara sitt CV på är en smart sak att tänka på. Istället är LinkedIn ett ställe där vi kan möta nya människor och redan etablerade kontakter för att diskutera relevanta ämnen.
I diskussionsgrupper, genom statusuppdateringar och direktmeddelanden diskuterar jag personligen gärna frågor om just utvecklingen av arbetsmiljöer. Det finns bra möjligheter att kunna dela med sig av spännande material. Vår forskare Susanna Toivanen, som ni bloggläsare är väl bekanta med redan, brukar ofta tipsa mig om artiklar som andra forskare har skrivit. För att bara ge ett exempel.
Däremot är det ännu många som inte tagit chansen att optimera sin egen profil. Det handlar om att anpassa den ur ett mottagarperspektiv. Alltså att bjuda in till diskussion och samverkan snarare än att redogöra för varje yrkesroll man själv har haft genom åren. Utifrån fredagens seminarium tog jag med mig några tips som är enkla att tillämpa:
1. Ordna en bra profilbild. Se till att bilden är högupplöst och gärna att du ser glad ut på den.
2. Välj ut det mest relevanta ur ditt CV och nöj det med att visa upp dessa.
3. Skriv en presentationstext som lockar till interaktion. Berätta inte om hur bra du är, berätta vad du vill göra tillsammans med andra.
Jag hoppas ni som läser bloggen även vill diskutera vidare på LinkedIn. Vi ses där!
Hälsningar,
Robert Hägg