Vinn med multikanal i det nya konsumtionslandskapet

I dag räcker det inte att komplettera den fysiska butiken med en webbshop. En multikanalstrategi byggd utifrån kundens behov oavsett situation gör dig till marknadens vinnare. Ulf Johansson, professor i marknadsföring vid Lunds Universitet, förklarar varför.

Digitaliseringen och den snabbt växande e-handeln påverkar detaljhandelsbranschen. Inget nytt under solen där men än så länge är det ingen som lyckats bli bäst i klassen. I alla fall inte om du frågar Ulf Johansson, professor i marknadsföring vid Lunds Universitet.

Vad är det egentligen som ska till för att detaljister ska lyckas bygga lönsamma relationer med kunderna i flera kanaler? I det här fallet är det strategi som äter allt till frukost. Gedigen kunskap och förståelse kring människors drivkrafter och behov lägger grunden till en multikanalstrategi som faktiskt fungerar.

Enligt Ulf Johansson har det visat sig vara svårt för fysiska butiker att lyckas på nätet och de flesta som säger sig jobba med multikanalstrategier gör det inte. De har helt enkelt en e-handel som komplement till butiken men kunden kan exempelvis inte beställa en vara på nätet och sedan returnera den i butik.

Att många arbetar utifrån en franchisemodell gör det inte heller lättare när kunden vill shoppa i Malmö, byta färg på varan i Stockholm och sedan lämna tillbaka den i Umeå. Eller för den delen beställa och betala varan i butiken i Umeå och så låta sonen i Gislaved hämta ut produkten i butiken där.

Multikanal innebär i korthet att företag säljer produkter eller interagerar med kunder i flera olika kanaler som exempelvis en e-handel, en fysisk butik, en mobilapplikation och sociala medier. Kravet är att kunden ska få det denne behöver oavsett vilken kanal kunden väljer. Så ser det inte ut i dag och enligt Ulf Johansson grundar det sig alltså i en brist på förståelse för kundens behov.

Multikanalstrategin måste sätta kundens behov i centrum. Vill du veta mer om hur det går till, missa inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev Future Retail där vi till nästa nummer intervjuat Ulf Johansson.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.