Vila och motion utomhus – bra för både hjärnan och kroppen

Sommar, sol och semester. Ta chansen att starta om systemet med enkel meditation och motion utomhus. 30-dagarsutmaningen startar nu!

Sommar, sol och semester. Ta chansen att starta om systemet med enkel meditation och motion utomhus. 30-dagarsutmaningen startar nu!

Kanske har du precis som jag kommit igång med träningen under våren. Såklart vill jag hålla igång det även under semestern med promenader, trädgårdsarbete och simning. Men det är inte bara kroppen som kan behöva en extra boost under sommaren. Nu är en perfekt tid för att även träna hjärnan.

Mindfulness har jag pratat om i bloggen tidigare men det kan lätt uppfattas som lite flummigt och svårt att komma igång med. Samtidigt blir det allt viktigare att låta hjärnan få chansen att prestera på topp i en stressig vardag där intrycken och arbetsuppgifterna hopas.

Därför tänker jag ta chansen att utmana mig själv att börja meditera. Låter det svårt? Det behöver varken vara svårt eller märkligt. Nuförtiden finns flera digitala hjälpmedel som guidar dig genom korta sittningar. Jag ska själv använda appen Headspace där de första 30 dagarna är gratis och passen är så korta som 10 minuter.

Att kunna göra flera saker samtidigt låter ju bra och produktivt, men en studie från Stanford University från 2009 visar hur multitasking kan hämma både kreativitet och förmågan att leverera kvalitet. Studien föreslår att genom att vi koncentrerar oss på en sak i taget är vi mer produktiva. Här kan meditation hjälpa oss att fokusera för att leverera högre kvalitet i arbetet och kanske också vara mer närvarande på fritiden.

Tio minuter varje dag går att få loss och instruktionerna i appen är väldigt tydliga. Resultatet delar jag med mig av efter semestern!

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.