Växande e-handel ställer höga krav på logistiken – så gör du för att lyckas

När e-handeln snabbt växer blir pressen stor på hela verksamheten. Vi förklarar vad du behöver tänka på när tillväxten blivit så stor att nya lagerlokaler är ett måste.

Kundernas förväntningar och konkurrensen inom e-handeln ökar varje år. Därför gäller det att ligga långt före i planeringen när det gäller utbud, kapacitet och kundnytta. Samtidigt tycks få e-handlare vara riktigt passionerade för logistik trots att det är en avgörande framgångsfaktor. För Svenskt Kosttillskott är höga inköpsvolymer och effektiv logistik ett måste och därför flyttar de i höst till nya, större lokaler i Hälsobrunnen utanför Stockholm. Hur ser din strategi ut? Här tipsar NCC:s Maria Björsander och Richard Helgesson om fem saker att tänka på när tillväxten tar fart.

  1. Planera flytten i god tid. Med framförhållning kommer du kunna få exakt de lokaler du behöver i ett passande läge utan att behöva kompromissa allt för mycket. Två till tre år innan planerat inflyttningsdatum är lagom särskilt för dig som arbetar med omnikanal.
  1. Inred lagret smart och digitalisera hanteringen. Med en genomtänkt plan för hur och var varor förvaras i lagret kan plocktiderna förkortas. Fasta truckgångar och hyllplatser behöver inte betyda att en viss vara alltid ligger på samma plats. Välj ett warehouse management system (WMS) som digitalt visar på vilken hyllplats varan ligger just nu. Risken för felplock minskar samtidigt som det blir lättare för vikarier och extrapersonal att hämta rätt varor i rätt ordning. Fundera också över vilken takhöjd du behöver. En snabbt växande e-handel kan stanna längre i samma lokal när du kan se takhöjden som möjlighet till expansion. Man kan exempelvis tänka sig att expandera med ställage uppåt eller bygga arbetsentresol i flera våningar (upp till 4 i våra hus).
  1. Ställer dina varor speciella krav på lokalen? Det är inte bara livsmedel som ställer specialkrav på lagerlokalen. Däck är ett exempel på en produkt som både luktar och som kan vara brandfarlig vilket ökar kraven på god ventilation i lokalen. Har du liknande behov? Tänk även igenom vilka temperaturkrav du har. Temperaturkravet kan vara allt ifrån 14 grader upp till 20 grader beroende hur många som jobbar i lokalen och vilket arbete dom utför. Sedan kan också godset ha ett krav. Om man exempelvis lagerhåller läkemedel får inte temperaturen överstiga 20 grader. Då krävs det nerkylning och ventilation vilket måste planeras i tid. Sen kan det ju finnas kyl eller frys inbyggt som hus i huset. Tänk även på inbrottsrisken och kontakta ditt försäkringsbolag som ofta avgör vilken säkerhetsklass byggnaden måste hålla.
  1. Smarta flöden är ett måste. Inleveranser, utleveranser, returprocessen och internflyttar ställer krav på såväl ett effektivt IT-system som på att flödena planerats för att fungera optimalt.
  1. Lev upp till kundens förväntningar. En stor anledning till att e-handeln vinner mark är den närhet och tillgänglighet som kunderna erbjuds. Eftersom e-butiken är öppen dygnet runt måste du kunna leva upp till kravet på snabba leveranser men också kunna svara på frågor och vara behjälplig via e-post, sociala medier och telefon även under helger, kvällar och semestertider. Utan nöjda kunder avstannar tillväxten.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.