Verksamhetsanpassade och representativa lokaler som är väl underhållna visade sig vara viktigast för de 19 000 företag som Custice intervjuat om eventuella flyttplaner och hur nöjda de är med lokalen de har i dag.
Nöjdhet med fastighetsägaren, kostnad, läge, närhet till kund, representativitet, säkerhetslösningar, underhåll och verksamhetsanpassning var de faktorer som betygsattes av beslutsfattare på företagen. Att lokalerna är verksamhetsanpassade, representativa och väl underhållna visade sig vara viktigare än läget. Tyvärr visade det sig också att många är missnöjda med sin fastighetsägare.
Det sägs att man inte kan få allt men fördelen när vi utvecklar nya fastigheter är att vi lättare kan uppfylla så många av kraven som möjligt. Vi väljer alltid mark i attraktiva lägen men sedan handlar det mycket om att vi tillsammans med kunden utformar lokalerna så att de passar just dem.
Kanske minns ni vårt reportage om Bygglogistik som ganska nyligen flyttade in i Ullevigatan 17-19? Att det ska vara roligt att gå till jobbet lyfte marknadschefen Magnus Bech fram som viktigt och målet med själva flytten var att kunna skapa en arbetsmiljö där kreativitet, produktivitet och trivsel samspelar. För Bygglogistiks verksamhet passade ett öppet kontorslandskap kompletterat med platser att umgås på. Och så lite extra roliga grejer så som bastu och biljardbord. Poängen är att företagets verksamhet, värderingar och framförallt personal sattes i centrum och så skapades en arbetsmiljö som passade dem.
Ullevigatan 17-19, här sitter hyresgäster som Jetshop, Bygglogistik och WSP. |
I slutet av november ska vi besöka Jetshop, ett annat företag som valt Ullevigatan 17-19, för att höra hur de tänkte inför valet av lokal och ta reda på om kontoret uppfyller önskemålen om just verksamhetsanpassning, representativitet och underhåll.
Ha en trevlig helg!
Hälsningar,
Robert Hägg