Mitt i händelsernas centrum. Där ska nyhetsrapporteringen befinna sig och där ville även
Sydsvenskan etablera sitt nya kontor.
Köpcentrumet Triangeln har alltid varit ett av Malmös nav. Det ligger mitt i det innersta av smetens mitt, som man brukar säga. Runt och i kvarteret rullar stadens hjul som snabbast och lockar till sig både företagsetableringar och folkliv. Det är också det som vi haft för ögonen under de senaste åren under arbetet med att utveckla Nya Triangeln. Egentligen handlar det om att ha respekt för platsens identitet, samtidigt som man bygger vidare på den.
Att tidningen Sydsvenskan valde att flytta hela sin verksamhet till Nya Triangeln vid årsskiftet är ett bevis på att vi har lyckats behålla Triangelns personlighet och livsgnista. Det är kanske inte här som allt händer. Men en stor del av det. Och om dagens nyhetshändelser utspelas på andra håll i stan så är det alltid nära att ta sig dit från redaktionen. Följ med när Sydsvenskans Andreas Ekström i en video visar runt på det nya kontoret.
En bra blandning av hyresgäster skapar positiva svallvågor i nybyggda kvarter. Det skapar hemkänsla för de flesta typer av företag och organisationer. Att få en av medie-Sveriges riktigt tunga aktörer som hyresgäst är naturligtvis väldigt roligt. Jag ser det som ett stort förtroende. Jag ser det också som ett bevis på att våra satsningar på Nya Triangeln varit precis det som detta Malmös nav behövt – ett lyft som utvecklat, inte förändrat.
Bild en är en skärmdump från www.sydsvenskan.se och filmen från tidningens nya kontor. |
Hälsningar,
Robert Hägg