Trendspaning: Lösmustasch skapar mötesmagi

Arbetsglädje är produktivt och missnöje sänker lönsamheten. Därför känns det självklart att ha roligt på kontoret. Här är vår trendspaning kring den roliga arbetsplatsen.

Lek bevisat effektivt för produktiviteten

Blå sockervadd istället för trist konferensfrukt och lösmustascher på mötet. Låter det tramsigt? Det är precis det som är meningen berättar Samuel West, snart färdig doktor vid Lunds Universitet. Nyckeln till det goda arbetsklimatet och kreativiteten är nämligen en lekfull inställning till varandra och till arbetsuppgiften. Särskilt under möten och konferenser är busiga upptåg effektiva. Så hur gör man? Först och främst måste chefen gå i bräschen för det roliga men det räcker inte att beställa ett pingisbord till lunchrummet. Det viktigaste är den spontana lekfullheten och att skapa ett klimat som uppmuntrar och bejakar detta.

Rätt och rolig kontorsinredning ger resultat

Stil, kreativitet och nytänk präglar inredningen hos finalisterna i tävlingen Sveriges Snyggaste Kontor. Bland de nominerade hittar vi våra hyresgäster Svensk Bygglogistik och Victoria Park. Utanför tävlingsarenan sprider sig trenden med snygga kontor som en löpeld. Rätt kontorsinredning ger goda effekter för affärerna eftersom det stimulerar medarbetarna och bygger företagets varumärke. Google, Microsoft och Dice är företag som tagit just de lekfyllda delarna av kontorsinredningen till nästa nivå. Något att inspireras av!

Glada medarbetare är 12 procent mer produktiva

Nu är kopplingen mellan glädje och effektivitet bevisad. Detta enligt forskare vid brittiska University of Warwick som publicerat resultaten av sin studie Happiness and Productivity i tidskriften Journal of Labor Economics. I studien gjorde de bland annat experimentet att låta några försökspersoner titta på en rolig film innan de fick lösa en uppgift. För de som inte fått titta på film gick det sämre medan de som var glada lättare löste sin uppgift. Skulle detta gå att applicera på arbetsplatsen? Enligt tidningen Chef kan kritiker invända att det är resurskrävande att bjuda medarbetare på film eller mat. Samtidigt kan forskningsresultaten uppmuntra Sveriges arbetsgivare att bejaka den effektivitet som kommer ur glädje.

Samuel_ncc

Samuel West, snart färdig doktor vid Lunds Universitet, forskar om lekfullhet och dess effekt vid möten och konferenser på arbetsplatsen.

 

Glada hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.