1. Varde ljus och lite shopping-hjälp
Det senaste på banan inom detaljhandeln måste nog vara Philips intelligenta belysningssystem.
Tillsammans med en app i kundens telefon kan det intelligenta ljuset bli en personal shopper och guida kunden genom butiken och lysa upp den hyllan som kunden söker. Även skräddarsydda erbjudanden dyker upp i kundens telefon. Det intelligenta ljuset är inte bara ett sätt att hjälpa kunden hitta runt i butiken, det hoppas också kunna minimera el-användningen.
2. Spela med BitCoins
Två hotell i Las Vegas har nu gjort det möjligt att betala med den virtuella valutan Bitcoins. Hos två av Las Vegas mest anrika hotell kan du betala mat, hotellrum och för souvenirer från hotellets butik med BitCoins. Men än så länge får man inte spela i casinot med den digitala valutan, spelkommissionen i Nevada anser att värdet på BitCoins är för ostabilt och osäkert för att få spela med. Men det stoppar inte online-casinot Vera & John som nu låter sina medlemmar spela med BitCoins.
3. Provrum utan speglar
Företaget Phisix, en datagrafisk byrå som specialiserar sig på 3D-teknik och virtuella provrum har blivit uppköpta av internet-jätten eBay. Tanken bakom tekniken är att man ska kunna ta ett kort på ett klädesplagg, göra om det till ett 3d-objekt och samtidigt lägga upp en virtuell version av sig själv och se exakt hur tröjan, byxorna eller kjolen sitter.
4. Betala utan att gå till kassan
Snart behöver du inte längre stå i kö och betala för dina varor i kassan. PayPal har lanserat en ny lösning för betalningen i butik. Genom att installera en USB-liknande apparat i eluttaget får alla kunder som har PayPal-konto och deras app i mobilen automatiskt information om butiken och eventuella erbjudanden så fort de kliver in i butiken. Appen kommunicerar direkt med kassaapparaten och köp kan genomföras utan att kunden egentligen behöver gå till kassan.
5. Nytt kundbeteende
”Showrooming” och ”webbrooming” är två nya, men viktiga, fenomen inom retail. Showrooming är när man går i en butik, känner och tittar på produkter för att sen gå hem och beställa dem på nätet. Webbrooming är när man utvärderar och jämför priser på produkter på webben och sedan går och köper dem i butik. I Accentures undersökning svarade 30 procent av de tillfrågade att de använde sin dator, surfplatta eller mobiltelefon som hjälp när de skulle shoppa.
Hälsningar,
Robert Hägg