Trendspaning inom detaljhandel våren 2014

Vad är senaste nytt inom handel våren 2014? Det finns ett par saker som sticker ut lite extra och jag passade tillsammans med mina kollegor och tillika experter på handelslokaler, Catarina Selin och Jacob Hermansson, på att ta fram en trendspaning för våren.

1. Varde ljus och lite shopping-hjälp
Det senaste på banan inom detaljhandeln måste nog vara Philips intelligenta belysningssystem.
Tillsammans med en app i kundens telefon kan det intelligenta ljuset bli en personal shopper och guida kunden genom butiken och lysa upp den hyllan som kunden söker. Även skräddarsydda erbjudanden dyker upp i kundens telefon. Det intelligenta ljuset är inte bara ett sätt att hjälpa kunden hitta runt i butiken, det hoppas också kunna minimera el-användningen.

2. Spela med BitCoins
Två hotell i Las Vegas har nu gjort det möjligt att betala med den virtuella valutan Bitcoins. Hos två av Las Vegas mest anrika hotell kan du betala mat, hotellrum och för souvenirer från hotellets butik med BitCoins. Men än så länge får man inte spela i casinot med den digitala valutan, spelkommissionen i Nevada anser att värdet på BitCoins är för ostabilt och osäkert för att få spela med. Men det stoppar inte online-casinot Vera & John som nu låter sina medlemmar spela med BitCoins.

3. Provrum utan speglar
Företaget Phisix, en datagrafisk byrå som specialiserar sig på 3D-teknik och virtuella provrum har blivit uppköpta av internet-jätten eBay. Tanken bakom tekniken är att man ska kunna ta ett kort på ett klädesplagg, göra om det till ett 3d-objekt och samtidigt lägga upp en virtuell version av sig själv och se exakt hur tröjan, byxorna eller kjolen sitter.

4. Betala utan att gå till kassan

Snart behöver du inte längre stå i kö och betala för dina varor i kassan. PayPal har lanserat en ny lösning för betalningen i butik. Genom att installera en USB-liknande apparat i eluttaget får alla kunder som har PayPal-konto och deras app i mobilen automatiskt information om butiken och eventuella erbjudanden så fort de kliver in i butiken. Appen kommunicerar direkt med kassaapparaten och köp kan genomföras utan att kunden egentligen behöver gå till kassan.

5. Nytt kundbeteende
”Showrooming” och ”webbrooming” är två nya, men viktiga, fenomen inom retail. Showrooming är när man går i en butik, känner och tittar på produkter för att sen gå hem och beställa dem på nätet. Webbrooming är när man utvärderar och jämför priser på produkter på webben och sedan går och köper dem i butik. I Accentures undersökning svarade 30 procent av de tillfrågade att de använde sin dator, surfplatta eller mobiltelefon som hjälp när de skulle shoppa.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.