I takt med samhällets snabba digitalisering måste detaljhandeln hänga med. De sociala nätverken spelar en allt större roll i människors liv och som detaljhandlare kan du dra nytta av sociala mekanismer online för att driva försäljningen.
Människor använder bland annat sociala medier för att dela med sig av vad de köper, tipsa varandra om olika erbjudanden, recensera produkter och skapa önskelistor. Social handel innebär att dra nytta av hur människor beter sig på nätet.
Affiliatemarknadsföring är en metod. Det betyder att bloggare och andra som skriver om produkter i olika kanaler länkar till en webshop och får pengar om någon klickar på länken och slutför ett köp av den omskrivna saken.
Nu har även Instagram lanserat en ny typ av annonser i appen som ska göra det möjligt att handla fotograferade produkter genom en länk till en digital kassa.
Social handel handlar dock inte bara om direkta köp. Till stor del handlar det om idén om att folk litar mer på varandra än på annonser när de ska göra ett inköp. Enligt E-barometern anger 48 procent av e-handelskonsumenterna att vänner och bekantas åsikter är viktiga eller mycket viktigt när de ska fatta ett köpbeslut. Och sociala medier är ett sätt att dela med sig av sina åsikter på.
Ett annat exempel på hur du kan använda sociala mekanismer är social produktutveckling. Låt kunden vara med redan i utvecklingsstadiet av en produkt eller så säljer du produkter som kunden själv anpassar de sista delarna av. Exempelvis genom att kunden själv kan välja material och tryck på ett klädesplagg.
Att sköta kundservice via digitala kanaler är inget nytt, snarare en hygienfaktor. Däremot är det få som aktivt använder sig av social sortimentsstyrning.
Hur jobbar du?
Hälsningar,
Robert Hägg