Trendspaning: dra nytta av fördelarna med social handel

Social handel förenar sociala medier, marknadsföring och försäljning. Och det finns mycket att vinna för detaljhandeln.

I takt med samhällets snabba digitalisering måste detaljhandeln hänga med. De sociala nätverken spelar en allt större roll i människors liv och som detaljhandlare kan du dra nytta av sociala mekanismer online för att driva försäljningen.

Människor använder bland annat sociala medier för att dela med sig av vad de köper, tipsa varandra om olika erbjudanden, recensera produkter och skapa önskelistor. Social handel innebär att dra nytta av hur människor beter sig på nätet.

Affiliatemarknadsföring är en metod. Det betyder att bloggare och andra som skriver om produkter i olika kanaler länkar till en webshop och får pengar om någon klickar på länken och slutför ett köp av den omskrivna saken.

Nu har även Instagram lanserat en ny typ av annonser i appen som ska göra det möjligt att handla fotograferade produkter genom en länk till en digital kassa.

Social handel handlar dock inte bara om direkta köp. Till stor del handlar det om idén om att folk litar mer på varandra än på annonser när de ska göra ett inköp. Enligt E-barometern anger 48 procent av e-handelskonsumenterna att vänner och bekantas åsikter är viktiga eller mycket viktigt när de ska fatta ett köpbeslut. Och sociala medier är ett sätt att dela med sig av sina åsikter på.

Ett annat exempel på hur du kan använda sociala mekanismer är social produktutveckling. Låt kunden vara med redan i utvecklingsstadiet av en produkt eller så säljer du produkter som kunden själv anpassar de sista delarna av. Exempelvis genom att kunden själv kan välja material och tryck på ett klädesplagg.

Att sköta kundservice via digitala kanaler är inget nytt, snarare en hygienfaktor. Däremot är det få som aktivt använder sig av social sortimentsstyrning.

Hur jobbar du?

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.