Trendspaning: affärskritisk innovation i praktiken

Inom många organisationer ses innovation som affärskritiskt. Så gör du för att integrera innovationsarbetet i verksamheten.

Hur många företag som säger sig jobba med innovation gör det i verkligheten? Det är lätt att blanda ihop innovation med exempelvis produktutveckling. Här samlar jag ihop några smarta tips och tankar kring affärsvärldens kanske trendigaste buzzword just nu: innovation.

  1. Mindre slump och mer verklighetsförankring med pengar och magi

Tidningen Chef har intervjuat Mark Payne, grundare av den amerikanska innovationsbyrån Fahrenheit 212. Enligt honom är det nödvändigt att göra

innovationsarbetet mindre slumpartat, mer strategiskt och mer realistiskt genom att integrera magi och pengar. Flummigt? Nej då. I själva verket kombineras helt enkelt två kraftkällor som traditionellt har hållits isär: ekonomerna och kreatörerna. Det går ut på att bara låta de magiska idéer som föds att växa om de ekonomiskt sett realistiska att genomföra. Läs hela artikeln här. Missa inte heller Chefs kostnadsfria och omfattande guide om hur du kan göra för att bli en innovationschef.

  1. Interna affärsinkubatorer är inte allt: 5 tips från Harvard Business Review

Förmodligen har ditt företag redan en affärsinkubator, ett internt start-up bolag eller åtminstone ett digitalt forum där nya idéer laddas upp av medarbetarna. Trots det upplever hela 94 procent av de chefer som deltagit i McKinseys undersökning att innovationsförmågan inom deras företag inte räcker till. Harvard Business Review listar fem faktorer som skulle kunna driva innovationsmotorn i din organisation. Lär dina medarbetare att tänka som innovatörer, utmana åsikter som är standard i din bransch och att dra nytta av de trender som redan präglar samhället istället för att försöka spå framtiden är tre av tipsen. Skapa ett gratis konto för att läsa hela artikeln här.

  1. Frigör tid för innovation med hjälp av automatisering

Redan nu kan många uppgifter som utförs av kvalificerade medarbetare automatiseras. Något som kan frigöra tid för att arbeta med olika typer av innovationsprocesser. Industrial Internet låter bland annat aktörer inom tillverkningsindustrin kontrollera produktionsprocesser och maskiners funktion automatiskt och integrerat. Inom marknadsföring har mediebevakning länge skett med olika digitala programvaror. Har du koll på vilka digitala verktyg som skulle kunna frigöra din och dina kollegors tid?

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.