Hur många företag som säger sig jobba med innovation gör det i verkligheten? Det är lätt att blanda ihop innovation med exempelvis produktutveckling. Här samlar jag ihop några smarta tips och tankar kring affärsvärldens kanske trendigaste buzzword just nu: innovation.
- Mindre slump och mer verklighetsförankring med pengar och magi
Tidningen Chef har intervjuat Mark Payne, grundare av den amerikanska innovationsbyrån Fahrenheit 212. Enligt honom är det nödvändigt att göra
innovationsarbetet mindre slumpartat, mer strategiskt och mer realistiskt genom att integrera magi och pengar. Flummigt? Nej då. I själva verket kombineras helt enkelt två kraftkällor som traditionellt har hållits isär: ekonomerna och kreatörerna. Det går ut på att bara låta de magiska idéer som föds att växa om de ekonomiskt sett realistiska att genomföra. Läs hela artikeln här. Missa inte heller Chefs kostnadsfria och omfattande guide om hur du kan göra för att bli en innovationschef.
- Interna affärsinkubatorer är inte allt: 5 tips från Harvard Business Review
Förmodligen har ditt företag redan en affärsinkubator, ett internt start-up bolag eller åtminstone ett digitalt forum där nya idéer laddas upp av medarbetarna. Trots det upplever hela 94 procent av de chefer som deltagit i McKinseys undersökning att innovationsförmågan inom deras företag inte räcker till. Harvard Business Review listar fem faktorer som skulle kunna driva innovationsmotorn i din organisation. Lär dina medarbetare att tänka som innovatörer, utmana åsikter som är standard i din bransch och att dra nytta av de trender som redan präglar samhället istället för att försöka spå framtiden är tre av tipsen. Skapa ett gratis konto för att läsa hela artikeln här.
- Frigör tid för innovation med hjälp av automatisering
Redan nu kan många uppgifter som utförs av kvalificerade medarbetare automatiseras. Något som kan frigöra tid för att arbeta med olika typer av innovationsprocesser. Industrial Internet låter bland annat aktörer inom tillverkningsindustrin kontrollera produktionsprocesser och maskiners funktion automatiskt och integrerat. Inom marknadsföring har mediebevakning länge skett med olika digitala programvaror. Har du koll på vilka digitala verktyg som skulle kunna frigöra din och dina kollegors tid?
Hälsningar,
Robert Hägg