Tre tips för framgångsrikt förändringsarbete

Att flytta till ett nytt kontor, att omorganisera en verksamhet eller att bara föreslå och förändra en liten rutin kräver ett medvetet ledarskap. I veckan som gick talade Sanna Westerberg från Telenor på Epicenter Stockholm om hur man leder små och stor förändringsarbeten på ett framgångsrikt sätt. De tre viktigaste stegen är:

Att flytta till ett nytt kontor, att omorganisera en verksamhet eller att bara föreslå och förändra en liten rutin kräver ett medvetet ledarskap. I veckan som gick talade Sanna Westerberg från Telenor på Epicenter Stockholm om hur man leder små och stor förändringsarbeten på ett framgångsrikt sätt. De tre viktigaste stegen är:

  1. Why?

För att få styrfart i förändringen behöver du få med dig människor. Det gör du genom att ge tydligt svar på varför förändringen görs. Det är när människor förstår och känner engagemang som bollen sätts i rullning.

  1. What?

Ofta är det här som människor i organisationen blir inkopplade. Det kommer tydliga riktlinjer från ovan om vad som ska ske. Men oftast med för lite information kring varför detta görs. Lägg därför gott om tid på punkt ett innan ni kommer hit.

  1. How? When? Who?

När människorna i organisationen är med på tåget är det dags att tillsammans göra en plan för hur det ska genomföras. Engagera så många som möjligt, delaktighet ger genomförandekraft.

Genom att gå genom alla stadierna i den takt som förändringen kräver skapas delaktighet och engagemang. När människor vet varför de ska kliva in i det nya, ökar deras vilja att göra det.

Vi på NCC Property Development utvecklar och bygger nya arbetsplatser för människor i små och stora organisationer. För oss är nyckeln till framgång att jobba nära våra kunder och att på djupet förstå deras behov. Vi har nyligen själva gått över till aktivitetsbaserat kontor i både våra lokaler och i vårt arbetssätt. En process som är levande och som vi ständigt utvärderar och förbättrar.

Vilka förändringar står du och din organisation inför?

Gästbloggare
Olle Forsberg, regionchef Stockholm

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.