Tre boktips om ledarskap inför semestern

Oavsett om du tillbringar sommaren i hängmattan eller promenerandes i skogen kan det vara skönt att byta deckaren mot en inspirerande bok om ledarskap, innovation och entreprenörskap. Här tipsar vi om tre grymma böcker att dra lärdom av tills det är dags att kliva in på kontoret igen.

Oavsett om du tillbringar sommaren i hängmattan eller promenerandes i skogen kan det vara skönt att byta deckaren mot en inspirerande bok om ledarskap, innovation och entreprenörskap. Här tipsar vi om tre grymma böcker att dra lärdom av tills det är dags att kliva in på kontoret igen.

Min hemlighet av Petter Stordalen
Hur byggs ett imperium? I Petter Stordalens populära självbiografi avslöjar han detaljerna bakom ett av världens mest framgångsrika hotellföretag. En ingrediens i framgångsreceptet är rätt team och Stordalen berättar hur han har skapat en intern kultur som gör att personalen gärna gör det lilla extra. På det personliga planet pratar han mycket om förhandlingsteknik, risktagande och vikten av att alltid kunna se möjligheter. Rätt mental inställning är en grund i detta och författaren skriver om mental träning på ett praktiskt sätt som inte känns det minsta flummigt. Värd att läsas flera gånger om!

Löparens hjärta av Markus Torgeby
Ledarskap handlar också om att leda sig själv och det blir tydligt i Löparens hjärta. Boken handlar om att våga gå sin egen väg och om den kraft som finns att hämta i ensamheten och naturen. Markus Torgebys berättelse startar på västkustens Öckerö. Att springa ensam över klipporna var hans mentala frizon och räddning som liten pojke. Snart upptäcks hans talang och elitsatsningen påbörjas men slutar i skador och ångest. Fyra år ensam i en kåta i de svenska fjällen får Torgeby att förändra sitt sätt att se på löpning och på sig själv. Boken inspirerar till att vilja vara 100 procent i nuet och att våga satsa på sin egen väg oavsett vad andra tycker.

Riv pyramiderna! – En bok om den nya människan, chefen och ledaren av Jan Carlzon
En klassiker i sammanhanget, men väl värd att läsa (eller läsa om igen). I en värld där allt fler förstår vikten av att vara marknadsorienterad var Jan Carlzon en pionjär. Kunden står i första rummet och Carlzon beskriver detaljerat hur han fångar upp medarbetares förmågor och erfarenheter för att ge kunden en ännu bättre upplevelse. Framförallt pratar han om vikten av att riva pyramiderna i bemärkelsen att decentralisera makten och låta de som jobbar i direkt kontakt med kunderna få ha makt att besluta vad som behöver göras för att lösa situationen på bästa sätt. Tyvärr är boken inte reviderad ur ett jämställdhetsperspektiv, så vissa formuleringar och uttryck samt bokens fokus på män känns gammalmodigt men med detta i bakhuvudet är boken verkligen läsvärd.

Missa inte att testa en ljudboksapp som exempelvis Storytel, så kan du lyssna på böckerna oavsett var du befinner dig!

Med det här inlägget vill vi passa på att önska er alla en trevlig sommar. Vi tar en liten paus från bloggen och är tillbaka igen 8 augusti. Vi hoppas att ni får möjlighet att vila, njuta och ladda om batterierna.  Förhoppningsvis finns det även tid för reflektion och för ny inspiration.

/Robert Hägg, marknadschef NCC Property Development

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.