När kompetenta personer letar efter nya utmaningar är det inte bara lön, arbetsuppgifter, teamet och företaget som avgör. Arbetsmiljön är också viktig och med ett inspirerande kontor lockar du rätt människor till ditt företag.
I morse lyssnade jag på podcasten E-handelspodden. Dagens gäst var Sophie Soop, e-handelsansvarig hos modevarumärket House of Dagmar. På frågan om varför hon ville jobba just där var svaret delvis att hon mindes känslan från när hon besökt företagets kontor för första gången. Den härliga och inspirerande atmosfären hade bitit sig fast.
Hennes berättelse fick mig återigen att reflektera över vilket smart drag det är av företag att använda sitt kontor för att bygga ett starkt varumärke som lockar talanger. Använt på rätt sätt blir ett kontor en fysisk representation av de värden som ett företag vill förmedla.
Redan på väg till kontoret börjar berättelsen om ditt företag. Ligger kontoret mitt i ett spännande centrum för biomedicin med ett stort sjukhus som närmsta granne? Jättebra för medtech-bolag, kanske inte lika bra för ett trendigt skomärke. Var det lätt att resa dit med kollektivtrafik? Jättebra för företag som arbetar seriöst med hållbarhetsfrågor.
Utanför byggnaden och på väg genom entrén skapar sig besökaren ett första intryck. Arkitektur, konst och fysisk gestaltning påverkar, men också det bemötande som väntar besökaren. Oavsett om det är en receptionist eller skyltar innanför dörren så kommer det första mötet med huset du befinner dig i lämna spår.
När dörren så öppnas på ditt våningsplan och din framtida kollega, kund eller leverantör kliver över tröskeln kommer denne få ett första intryck som består. För den som vill väcka rätt känslor och associationer gäller det att arbeta strategiskt och målmedvetet med färg, form, doft och ljud för att direkt förmedla vilken typ av företag som finns här.
Ett gott första intryck stannar kvar länge och kontoret är ett utmärkt verktyg för den som vill påverka hur bolaget uppfattas. I längden kan det bli en avgörande konkurrensfördel i jakten på nya talanger.
Hälsningar,
Robert Hägg