Talangerna lockas av härliga kontor

När kompetenta personer letar efter nya utmaningar är det inte bara lön, arbetsuppgifter, teamet och företaget som avgör. Arbetsmiljön är också viktig och med ett inspirerande kontor lockar du rätt människor till ditt företag.

När kompetenta personer letar efter nya utmaningar är det inte bara lön, arbetsuppgifter, teamet och företaget som avgör. Arbetsmiljön är också viktig och med ett inspirerande kontor lockar du rätt människor till ditt företag.

I morse lyssnade jag på podcasten E-handelspodden. Dagens gäst var Sophie Soop, e-handelsansvarig hos modevarumärket House of Dagmar. På frågan om varför hon ville jobba just där var svaret delvis att hon mindes känslan från när hon besökt företagets kontor för första gången. Den härliga och inspirerande atmosfären hade bitit sig fast.

Hennes berättelse fick mig återigen att reflektera över vilket smart drag det är av företag att använda sitt kontor för att bygga ett starkt varumärke som lockar talanger. Använt på rätt sätt blir ett kontor en fysisk representation av de värden som ett företag vill förmedla.

Redan på väg till kontoret börjar berättelsen om ditt företag. Ligger kontoret mitt i ett spännande centrum för biomedicin med ett stort sjukhus som närmsta granne? Jättebra för medtech-bolag, kanske inte lika bra för ett trendigt skomärke. Var det lätt att resa dit med kollektivtrafik? Jättebra för företag som arbetar seriöst med hållbarhetsfrågor.

Utanför byggnaden och på väg genom entrén skapar sig besökaren ett första intryck. Arkitektur, konst och fysisk gestaltning påverkar, men också det bemötande som väntar besökaren. Oavsett om det är en receptionist eller skyltar innanför dörren så kommer det första mötet med huset du befinner dig i lämna spår.

När dörren så öppnas på ditt våningsplan och din framtida kollega, kund eller leverantör kliver över tröskeln kommer denne få ett första intryck som består. För den som vill väcka rätt känslor och associationer gäller det att arbeta strategiskt och målmedvetet med färg, form, doft och ljud för att direkt förmedla vilken typ av företag som finns här.

Ett gott första intryck stannar kvar länge och kontoret är ett utmärkt verktyg för den som vill påverka hur bolaget uppfattas. I längden kan det bli en avgörande konkurrensfördel i jakten på nya talanger.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.