När företag och organisationer öppnar nya kontor och butiker är frågan om rätt läge central. För butiker är flödet av människor ett måste liksom goda kommunikationer och ett bra skyltläge. Men kvarteret du hyr lokal i kommer också påverka hur människor uppfattar ditt varumärke och ditt erbjudande.
Därför blir också närområdet viktigt att titta närmre på innan du bestämmer dig för att flytta in. En trendig men liten modebutik som säljer skräddade regnrockar till premiumpris kan exempelvis vinna på att välja en mindre lokal i SoFo på Södermalm där målgruppen redan rör sig och grannarna på gatan bidrar till den hippa känslan. Ett företag verksamt inom medicinteknik däremot har mycket att vinna på att välja Hagastaden.
Hagastaden är en helt ny stadsdel som ligger både i Solna och Stockholm. Området präglas av världsledande forskning och avancerad vård, med en blandning av kontor, bostäder, parkområden och handel. Här återfinns också Stockholmsregionens satsning på Life Science – forskning och företagande för hälsa.
Hit söker sig företag och myndigheter som vill sitta i ett kluster av aktörer från samma bransch. Beslutet om att öppna butik och rörelsecenter i Torsplan i Hagastaden var därför lätt att fatta för TeamOlmed. Med närhet till såväl Nya Karolinska Solna som andra aktörer inom medicinteknik i Hagastaden är Åke Broberg, legitimerad ortopedingenjör och ansvarig för den nya specialistenheten för vuxna patienter, mycket nöjd. Drivkraften är att kunna erbjuda den högsta servicenivån, korta väntetider, goda öppettider, attraktiva lokaler och utrustning i framkant.
– Vi vill vara tillgängliga och vi vill synas. Solnabron kommer bli ett gångstråk och i och med den nya kollektivtrafiken kommer vi att ligga perfekt, säger Åke Broberg.
Under hösten ser jag fram emot att berätta mer om de Life Science relaterade aktörer som kommer att flytta till den andra etappen av Torsplan. Jag ser också fram emot att få följa den nya stadsdelens snabba utveckling i sin helhet.
Hälsningar,
Robert Hägg