Människorna som jobbar på ditt företag är förmodligen din viktigaste resurs men de medför också höga kostnader. Därför känns det självklart att se till att de är friska och har resurserna de behöver för att prestera bra och undvika sjukskrivningar. En hälsosam arbetsmiljö förebygger sjukfrånvaro och bäddar för god hälsa bland människorna på kontoret.
I en artikel i Helsingborgs Dagblad intervjuas kontorsforskaren Aram Seddigh om hur stökiga kontor påverkar medarbetarnas välmående. Bland annat refererar han till ett forskningsprojekt vid Princeton där forskare kommit fram till att ett stökigt skrivbord överbelastar hjärnan och förstör koncentrationsförmågan. Oredan hämmar enligt artikeln också produktiviteten och ställer till det när information ska processas. Samtidigt visar en annan studie, från University of Minnesota, att ett stökigt skrivbord kan vara en fördel. Åtminstone i början av ett projekt. I slutet däremot bör skrivbordet vara rent.
Att dra en allmängiltig slutsats kring stökets vara eller icke-vara är svårt men tydligt är att man måste lära känna sig själv och sina behov. Lika svårt är det att säga att en viss kontorsmiljö alltid är hälsosam eller tvärt om. Det finns forskning som pekar på att öppna kontorslandskap resulterar i fler sjukskrivningar jämfört med enskilda rum. Samtidigt är det få kontorslandskap som faktiskt klarar de krav ett företag ställer gällande exempelvis tillräckligt många resursrum. Dessutom är det såklart fler faktorer som påverkar så som stress, ledarskap och relationer medarbetarna emellan.
För egen del föredrar jag i det långa loppet en renstädad arbetsmiljö. Sen finns det behov för ett kreativt stök någon gång då och då som exempelvis vid en projektstart. Det viktigaste är att det i kontorsmiljön finns platser för både fokuserat enskilt arbete och för mer kreativ samverkan i avslappnade miljöer.
Hälsningar,
Robert Hägg