Snö och mörker – Så håller du dig pigg

Vintermörkret kan vara mysigt men ofta gör det oss människor trötta och hängiga. Här kommer fem tips som hjälper dig att hålla energin uppe.

Vintermörkret kan vara mysigt men ofta gör det oss människor trötta och hängiga. Här kommer fem tips som hjälper dig att hålla energin uppe.

Både som arbetsgivare och enskild individ finns det mycket att göra för att fylla på energiförrådet under årets sista månad. Fruktkorg, riktig lunchrast och motion på arbetstid kan företaget bjuda på. Här kommer några fler tips som jag själv försöker följa för att orka hålla tempot uppe på upploppet mot julledigheten.

  1. Håll kvar rutinerna

Tänk tillbaka på hur dina rutiner och din dygnsrytm såg ut under våren och sommaren. Tidiga morgonpromenader eller trädgårdsarbete lockar kanske inte lika mycket nu men våga trotsa kylan och gör det som du mår bra av.

  1. Ät nyttig mat med rätt vitaminer

Under december är det givetvis okej att unna sig lussebullar och pepparkakor men missa inte att prioritera riktig, bra mat och tänk lite extra på att få i dig D-vitaminer. Det håller dig pigg och alert!

  1. Tvätta händerna

Var noga med din handhygien och tvätta händerna noga med tvål och vatten. Använd även handsprit under förkylnings- och influensatider, särskilt på kontoret.

  1. Njut av lunchen

Ta vara på lunchrasten och njut av maten – helst i gott sällskap! På så sätt får du i dig energi både fysiskt och mentalt. Som positiv bieffekt omvandlas starka band till kollegorna ofta till bättre jobbprestationer.

  1. Var positiv och sprid glädje

Ett positivt tänk kan leda till en god hälsa och ett gott humör som gärna smittar av sig på andra i din närhet. Testa mindfulness eller meditation exempelvis med hjälp av den smidiga appen Headspace.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.