Vi har väl alla någon gång kommit ut från ett långt möte med många deltagare, och trots alla kloka personer som varit i samma rum och pratat om samma saker är det ingen som är helt säker på vad ni kommit fram till och vad som är nästa steg. Känns scenariot bekant?
30 minuter. Så långa bör alla möten vara enligt en artikel i tidningen Chef. Förutom att tid är pengar så tenderar kortare möten att hålla uppe ett större fokus och ha mer stuns. Det ökar också arbetsglädjen i mötet.
Det kanske känns helt omöjligt att hinna med allt som ska avhandlas på bara 30 minuter? Det går, om du gör ditt förarbete och ser till att de andra deltagarna gör sitt.
Artikeln bjuder på tre tips för att lyckas med korta möten. Med inspiration från dem ger jag min syn på det hela.
- Kort och tydlig agenda
Har du svårt att formulera agendan? Då kanske du inte är redo för mötet. Fundera ett varv till kring syfte och mål innan du bokar mötet. - Kom förberedd
Om ett förarbete krävs, var väldigt tydlig med det i mötesbokningen. - Håll dig till agendan
Detta är nästan det svåraste av allt. Våga avbryta om någon svävar ut i oväsentligheter.
Har du andra matnyttiga tips? Hör gärna av dig och berätta.
Hälsningar,
Robert Hägg