Snabba möten – bra för humöret och för plånboken

Vi har väl alla någon gång kommit ut från ett långt möte med många deltagare, och trots alla kloka personer som varit i samma rum och pratat om samma saker är det ingen som är helt säker på vad ni kommit fram till och vad som är nästa steg. Känns scenariot bekant?

Vi har väl alla någon gång kommit ut från ett långt möte med många deltagare, och trots alla kloka personer som varit i samma rum och pratat om samma saker är det ingen som är helt säker på vad ni kommit fram till och vad som är nästa steg. Känns scenariot bekant?

30 minuter. Så långa bör alla möten vara enligt en artikel i tidningen Chef. Förutom att tid är pengar så tenderar kortare möten att hålla uppe ett större fokus och ha mer stuns. Det ökar också arbetsglädjen i mötet.

Det kanske känns helt omöjligt att hinna med allt som ska avhandlas på bara 30 minuter? Det går, om du gör ditt förarbete och ser till att de andra deltagarna gör sitt.

Artikeln bjuder på tre tips för att lyckas med korta möten. Med inspiration från dem ger jag min syn på det hela.

  • Kort och tydlig agenda
    Har du svårt att formulera agendan? Då kanske du inte är redo för mötet. Fundera ett varv till kring syfte och mål innan du bokar mötet.
  • Kom förberedd
    Om ett förarbete krävs, var väldigt tydlig med det i mötesbokningen.
  • Håll dig till agendan
    Detta är nästan det svåraste av allt. Våga avbryta om någon svävar ut i oväsentligheter.

Har du andra matnyttiga tips? Hör gärna av dig och berätta.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.