Skapa förutsättningar för butiken att växa parallellt med digitaliseringen

Den digitala utvecklingen går snabbare än tidigare men det skapar fler möjligheter än hot för fysisk detaljhandel. Att hela tiden se till att utveckla sin butiksmiljö är A och O för att din butik ska vara relevant.

Under dagarna på Business Arena var det stort fokus på hur den digitala aktiviteten ökar köpgraden i de fysiska butikerna. Kunder rör sig mer och mer över olika kanaler för att få tag på sina varor. De söker på nätet och köper i butik. De beställer på nätet och hämtar ut i butik. De provar varorna i fysiska butiker och beställer på nätet. Det hela fungerar som en symbios där det digitala inte nödvändigtvis stöter bort det fysiska.

Lee Peterson från WD Partners tog under sitt föredrag fasta på uttrycket “better is better”. Det kan verka självklart men för att lyckas hålla jämna steg med dagens utveckling behöver butiker skapa mervärden för kunden.

Kunder behöver inte längre gå ut och handla, de kan lika gärna trycka på några knappar hemma på sin dator och få exakt samma produkter – ofta till ett bättre pris.

Hur behåller vi då butikerna relevanta i detta läge?

Jo, vi måste göra det som inte går att göra online. Vi måste skapa miljöer där kunden upplever någonting med de sinnen som inte går att nå i en webbutik. Vi kan erbjuda nya produkter, kunskap och exceptionell kundservice för att konsumenterna ska känna att det är värt att besöka butiken. Vi måste få köparna att vilja lämna soffan. Lee Peterson sammanfattade allt detta i fem användbara punkter för retailbranschen.

Fem smarta tips för framtidens detaljhandel:

1. Quality over everything

Erbjud kunden en genomgående hög kvalitet på allt från personal till menyer, produkter och miljöer.

2. Go direct

Integrera onlinehandel och leverera produkter direkt från butiker i närområdet, eller så underlättar du för kunden att själv plocka upp sin vara i den fysiska butiken genom “clickn’collect”.

3. F**k the rules

Tänk nytt och våga vara annorlunda när det gäller utformning av lokaler och köpupplevelser.

4. Be simpler than simple

Allting som har med ditt varumärke att göra ska vara tydligt och genomtänkt.

5. Be the voice

Stå för det som ditt varumärke kommunicerar utåt även på insidan!

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.