Skapa förutsättningar för butiken att växa parallellt med digitaliseringen

Den digitala utvecklingen går snabbare än tidigare men det skapar fler möjligheter än hot för fysisk detaljhandel. Att hela tiden se till att utveckla sin butiksmiljö är A och O för att din butik ska vara relevant.

Under dagarna på Business Arena var det stort fokus på hur den digitala aktiviteten ökar köpgraden i de fysiska butikerna. Kunder rör sig mer och mer över olika kanaler för att få tag på sina varor. De söker på nätet och köper i butik. De beställer på nätet och hämtar ut i butik. De provar varorna i fysiska butiker och beställer på nätet. Det hela fungerar som en symbios där det digitala inte nödvändigtvis stöter bort det fysiska.

Lee Peterson från WD Partners tog under sitt föredrag fasta på uttrycket “better is better”. Det kan verka självklart men för att lyckas hålla jämna steg med dagens utveckling behöver butiker skapa mervärden för kunden.

Kunder behöver inte längre gå ut och handla, de kan lika gärna trycka på några knappar hemma på sin dator och få exakt samma produkter – ofta till ett bättre pris.

Hur behåller vi då butikerna relevanta i detta läge?

Jo, vi måste göra det som inte går att göra online. Vi måste skapa miljöer där kunden upplever någonting med de sinnen som inte går att nå i en webbutik. Vi kan erbjuda nya produkter, kunskap och exceptionell kundservice för att konsumenterna ska känna att det är värt att besöka butiken. Vi måste få köparna att vilja lämna soffan. Lee Peterson sammanfattade allt detta i fem användbara punkter för retailbranschen.

Fem smarta tips för framtidens detaljhandel:

1. Quality over everything

Erbjud kunden en genomgående hög kvalitet på allt från personal till menyer, produkter och miljöer.

2. Go direct

Integrera onlinehandel och leverera produkter direkt från butiker i närområdet, eller så underlättar du för kunden att själv plocka upp sin vara i den fysiska butiken genom “clickn’collect”.

3. F**k the rules

Tänk nytt och våga vara annorlunda när det gäller utformning av lokaler och köpupplevelser.

4. Be simpler than simple

Allting som har med ditt varumärke att göra ska vara tydligt och genomtänkt.

5. Be the voice

Stå för det som ditt varumärke kommunicerar utåt även på insidan!

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.