Framtidens kontor

Så kommer ni igång med friskvård

Friskvård kan komma i många olika former och olika aktiviteter tilltalar olika människor. I en serie blogginlägg om friskvård ger vi tips på aktiviteter som kan fungera på er arbetsplats.

Våren är en tacksam tid för vardagsmotion. Fåglarna kvittrar, solen skiner och förhoppningsvis ligger marken bar. Ta tillvara på de här fina förutsättningarna och kicka igång ett friskvårdsinitiativ på arbetet.

Ett tydligt mål ger resultat
Ett friskvårdsinitiativ behöver vara förankrat i ledningen och alla ska kunna delta. Om ledningen föregår med gott exempel har initiativet större chans att lyckas. Sätt upp mätbara mål, så att ni kan följa resultaten och bli peppade av det ni har åstadkommit. Ge kontinuerlig feedback under initiativets gång och kommunicera hur ni ligger till.

Definiera er målsättning tydligt. Är det en tävling mellan kollegorna eller är det ett gemensamt projekt som alla bidrar till? Om ni ska gå ett visst antal steg så är det bra att relatera det till ett fysiskt avstånd: ”Vi går Sverige runt” eller något liknande.

För att initiativet ska få en bra start är det nyttigt att inleda det med en gemensam aktivitet. Det kan till exempel vara en inspirerande föreläsning eller en fysisk aktivitet.

Glöm bilen hemma
Om du har möjlighet att ta dig till jobbet till fots eller på cykeln – gör det. Att börja dagen med motion och frisk luft gör att du blir pigg och fylld av energi. Det blir lättare att komma igång med arbetsdagen och du slipper dessutom tänka på att du ”måste” till gymmet efter jobbet – du har ju redan tränat på vägen dit.

Att gå eller cykla till jobbet är bra vardagsmotion. I och med att du har ett konkret mål – att ta dig till arbetet – finns en tydlig motivation som gör att träningen faktiskt blir av.

Utnyttja lunchrasten bättre
Det går att aktivera sig även framme på arbetet. På lunchen kan du gå till gymmet, eller ta en promenad. Varför inte gå tillsammans med ett gäng kollegor? Det är lättare att motionen blir av om man är fler, och att göra någonting som inte har direkt med jobbet att göra stärker relationerna på arbetet. Enligt en studie från University of Birmingham blir de som tar en promenad under lunchen dessutom mer entusiastiska och bättre på att hantera stress under resten av dagen.

Vissa har redan mycket motion i sin vardag och kanske är gymmet en självklarhet. Men friskvård handlar inte bara om träning, antal steg och förbrukade kalorier. Friskvård är en balans av fysiskt och psykiskt välmående, så välj gärna aktiviteter som kombinerar dessa båda aspekter.

I nästa blogginlägg om friskvård handlar det om sommarens motion och nedvarvning – båda viktiga delar i en friskvårdsresa.

Läs mer om hur man skapar hållbara och friska kontor.

Robert Hägg
Marknadschef, NCC Property Development
Läs mer om våra bloggare här

Bäste besökare!

Vi vill gärna veta vad du tycker du om innehållet i våra digitala kanaler, så i samarbete Demoskop genomför vi en undersökning kring det. Vi är väldigt tacksamma om du vill dela med dig av dina tankar genom att klicka på ”Delta” nedan.

Delta Delta inte

Stort tack på förhand!