En god arbetsmiljö är bra för affärerna. Eftersom att kontoret är företagets ansikte utåt utgör kontoret en naturlig del av varumärkesarbetet och arbetet med employer branding. Rätt kontor tydliggör ett företags budskap, ambition och löften. Ändå blir kontoret ofta förbisett när företag arbetar med att utveckla sitt varumärke och att positionera sig på marknaden.
Det finns inte någon definition på vad som är rätt kontor. Ett kontor kan se ut hur som helst. Det viktiga är att lokalerna representerar företaget och dess anställda och har anpassats utifrån verksamheten som bedrivs där. Kunder ska trivas och känna sig välkomna. Talangerna ska känna att detta är en plats de vill arbeta på. Naturligtvis påverkar arbetsmiljön också hur de som redan är anställda trivs och presterar.
Ett bra kontor får människor att trivas, vilket gör företaget attraktivt, och lockar rätt människor. På så sätt får företaget gott rykte, vilket genererar bra affärer. Att människor trivs leder också till färre skador, mindre stress, färre sjukskrivningar och därmed också bättre lönsamhet och ett starkare varumärke.
Förmågan att särskilja sitt arbetsgivarerbjudande och förmedla sin företagskultur externt lyfter företaget Universum fram som en viktig makrotrend just nu. Något som också avspeglas hos de företag som toppar listan över världens 50 mest attraktiva arbetsgivare.
Microsoft ligger högt på listan, och på deras svenska huvudkontor har man tagit fasta på vikten av att skapa en arbetsmiljö som lockar talanger, får kunder att trivas och de anställda att vilja stanna kvar. Även Adidas, som placerar sig som nummer 22 på listan, satsar mycket på sitt huvudkontor i Herzogenaurach, Tyskland. Där arbetar hela 1 700 anställda och deras arbetsmiljö är lika stilren och sportig som varumärket självt.
Vilken känsla ger ett besök på din arbetsplats?
Så här kommer Skånegatan 1-3 att se ut. Även från utsidan påverkar en fastighet ett företags varumärkesarbete. |
Hälsningar,
Robert Hägg