Framtidens kontor

Oinspirerande kontorsinredning stressar unga

Nästan hälften av de kontorsanställda i Sverige upplever sig vara stressade i sin nuvarande arbetssituation enligt Vasakronans Kontorsbarometer. Deras undersökning visar att de främsta stressmomenten är arbetsbördan, störande kollegor vid skrivbordet och opålitlig teknisk utrustning. Särskilt yngre kontorsanställda påverkas även negativt av oinspirerande kontorsinredning. Hela 25 procent av dem som är mellan 18-30 år upplever sin nuvarande kontorsinredning som tråkig och oinspirerande, vilket gör dem mer stressade skriver Vasakronan.

Att då och då jobba på ett så kallat Coffice uppskattas av många men även på kontoret går det att skapa miljöer som ger nästan samma effekt. Tänk på att alla arbetsplatser har olika förutsättningar och att kulturen skiljer sig åt mellan olika organisationer. Några grundläggande faktorer att utgå från finns dock.

  1. Våga experimentera med inredningen i de mindre rummen

Dagens och framtidens kontor behöver fungera som en hemmahamn där medarbetare kan träffas, samarbeta och skapa innovationer tillsammans. Därför behövs miljöer som tillåter och uppmuntrar detta. Placera gärna samtalsrum där det finns fönster och variera inredningen i dem. Här kan du experimentera med färger, former och material utan att hela kontorslandskapet behöver förvandlas.

  1. Utgå från varumärket men tänk även nytt

Att inreda kontoret med utgångspunkt i varumärket är såklart smart men bara för att loggan är blå behöver inte all inredning gå i samma kulör. Personalmatsalen eller kaféliknande ytor kan inredas betydligt friare utan att du tappar bort varumärket. Dessutom, varumärket är ju tillsammans med kulturen företagets själ. Utgå från det när du inreder istället för att först tänka på era officiella färger.

  1. Involvera medarbetarna – vad inspireras dem av?

Hur många av de 25 procent som stressas av kontorsinredningen har möjlighet att påverka hur den ser ut? Prova att involvera medarbetarna och undersök på djupet vilka miljöer de vill och behöver för att känna sig inspirerade på jobbet. Färgglada sackosäckar är inte det givna svaret. Snarare då kaféinspirerade miljöer tror jag.

Missa inte Telias trendspaning på temat kafékontor där jag och min kollega Olle Forsberg blivit intervjuade.

 

Hälsningar,

Robert Hägg

Robert Hägg
Marknadschef, NCC Property Development
Läs mer om våra bloggare här

Bäste besökare!

Vi vill gärna veta vad du tycker du om innehållet i våra digitala kanaler, så i samarbete Demoskop genomför vi en undersökning kring det. Vi är väldigt tacksamma om du vill dela med dig av dina tankar genom att klicka på ”Delta” nedan.

Delta Delta inte

Stort tack på förhand!