Oinspirerande kontorsinredning stressar unga

Ful, trist eller oinspirerande kontorsinredning stressar hela 25 procent av kontorsanställda mellan 18-30 år. Vi tipsar om vad du kan göra för att muntra upp kontoret.

Nästan hälften av de kontorsanställda i Sverige upplever sig vara stressade i sin nuvarande arbetssituation enligt Vasakronans Kontorsbarometer. Deras undersökning visar att de främsta stressmomenten är arbetsbördan, störande kollegor vid skrivbordet och opålitlig teknisk utrustning. Särskilt yngre kontorsanställda påverkas även negativt av oinspirerande kontorsinredning. Hela 25 procent av dem som är mellan 18-30 år upplever sin nuvarande kontorsinredning som tråkig och oinspirerande, vilket gör dem mer stressade skriver Vasakronan.

Att då och då jobba på ett så kallat Coffice uppskattas av många men även på kontoret går det att skapa miljöer som ger nästan samma effekt. Tänk på att alla arbetsplatser har olika förutsättningar och att kulturen skiljer sig åt mellan olika organisationer. Några grundläggande faktorer att utgå från finns dock.

  1. Våga experimentera med inredningen i de mindre rummen

Dagens och framtidens kontor behöver fungera som en hemmahamn där medarbetare kan träffas, samarbeta och skapa innovationer tillsammans. Därför behövs miljöer som tillåter och uppmuntrar detta. Placera gärna samtalsrum där det finns fönster och variera inredningen i dem. Här kan du experimentera med färger, former och material utan att hela kontorslandskapet behöver förvandlas.

  1. Utgå från varumärket men tänk även nytt

Att inreda kontoret med utgångspunkt i varumärket är såklart smart men bara för att loggan är blå behöver inte all inredning gå i samma kulör. Personalmatsalen eller kaféliknande ytor kan inredas betydligt friare utan att du tappar bort varumärket. Dessutom, varumärket är ju tillsammans med kulturen företagets själ. Utgå från det när du inreder istället för att först tänka på era officiella färger.

  1. Involvera medarbetarna – vad inspireras dem av?

Hur många av de 25 procent som stressas av kontorsinredningen har möjlighet att påverka hur den ser ut? Prova att involvera medarbetarna och undersök på djupet vilka miljöer de vill och behöver för att känna sig inspirerade på jobbet. Färgglada sackosäckar är inte det givna svaret. Snarare då kaféinspirerade miljöer tror jag.

Missa inte Telias trendspaning på temat kafékontor där jag och min kollega Olle Forsberg blivit intervjuade.

 

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.