Nästa vecka, den 29-30 maj, befinner sig NCC på Logistik & Transport 2013 i Göteborg. Maria Björsander, Henrik Bredenfeldt och Marie Bager med flera finns på plats för att diskutera hur ditt behov av lagerlokaler och logistiklösningar ser ut.
Ett av de ämnen som kommer att diskuteras på mässan och som det redan pratas mycket om i branschen är hur den växande e-handeln påverkar logistik och transport. I och med att e-handeln styr om varuflödena möter företag oftare slutkunden redan ute på lagret.
Alexander Kristofersson, redaktör på Transportnytt, pekar på att medarbetarna på centrallagret packar mer än de pallar som ska till butikerna. De packar också det som skickas direkt hem till kunden.
Hemma hos kunden blir uppackningsögonblicket viktigt. Det filmas och publiceras online. Genom att söka på ordet unboxing på YouTube hittar man tusentals videos av konsumenter som öppnar paket de fått levererade.
Det handlar dock inte enbart om hur emballaget ser ut. Kunder handlar oftast online på helger och vill gärna ha leveransen måndagen efter. Strävan mot dagenefterleveranser påverkar vilka logistiklägen som är attraktiva. Tillgängligheten är ofta avgörande eftersom att det påverkar transportmöjligheterna. Göteborgs hamn är en sådan plats.
Om du vill veta mer om det senaste inom logistik och transport får du gärna prenumerera på vårt nyhetsbrev Future Logistics. Eller komma fram och prata med oss på Logistik & Transport 2013 i Göteborg.
Hälsningar,
Robert Hägg