Igår slog hamburgerkedjan Max upp portarna till sin nya restaurang i Torsplan. Hållbart samspel mellan människa och miljö är både mål och medel för Max, vilket rimmar perfekt med Torsplans miljöprofil.
Det var gott om lunchgäster i kön fram till kassorna på Max premiärdag igår. Att beskriva öppningen som lyckad är knappast någon överdrift. Och det känns faktiskt extra roligt att få välkomna just Max till de nya lokalerna i Torsplan eftersom företaget har en så pass tydlig miljöprofil.
Redan 2007 ställde Sveriges äldsta hamburgerkedja sig själva mot väggen. Målet var att ta reda på hur Max skulle arbeta för att kompensera sin klimatbelastning. I produktionsledet visade sig köttet vara den stora klimatboven. För att hjälpa gästerna att göra medvetna val har hamburgarna sedan dess fått etiketter som visar hur mycket koldioxidutsläpp de orsakat. Varje år planteras tiotusentals träd för att kompensera priset naturen fått betala.
Engagemanget sträcker sig från maten som serveras till inredning och slutligen till de lokaler Max öppnar restauranger i. Att hyra, eller själva bygga, miljöcertifierade lokaler är en viktig del i företagets strategi för hållbara affärer. Därför valde Max vd Richard Bergfors just Torsplan som miljöcertifierats enligt BREEAM i nivå Excellent.
Energieffektiva byggnader innebär fördelar i förvaltningen på lång sikt. Den låga energiförbrukningen resulterar i lägre drifts- och underhållskostnader. Klimatsmarta varumärken håller i längden. Det är helt enkelt läge för ett dubbelt grattis till Max – grattis till en lyckad premiär i Torsplan och grattis till en god affär!
Ballonger visade besökare vägen fram till nyöppnade Max i Torsplan. |
Snygg inredning och under lunchen fanns även ansiktsmålning för barn. |
Snabbkassor gör livet lättare som besökare på Max. |
Den fina Torsplan-skylten har kommit på plats! |
Hälsningar,
Robert Hägg