Lojalitetsprogram på hög nivå – Kina ligger i framkant

Grisar i gallerian och kolonilotter inomhus som del av köpcentrumets lojalitetsprogram. I Kina tar detaljhandlarna kundnöjdheten till nya höjder.

Under förra veckans branschkonferens Business Arena stod bland andra Emma Hernell, seniorkonsult och retailspecialist på United Minds på scen och berättade om hur den växande e-handeln förändrar kundernas köpbeteenden och köpmönster, vilket i sin tur påverkar såväl villkoren som förutsättningarna för handeln att konkurrera.

Vi på NCC, liksom Emma Hernell, är övertygade om att det finns utrymme för fysiska butiker och handelsplatser trots att de flesta varor går att klicka hem över nätet. För att locka konsumenterna blir det dock allt viktigare att skapa miljöer där folk vill vara och att låta den fysiska platsen göra nytta i människors liv.

I Kina har konceptet dragits till sin spets hos köpcentrum-kedjan K11. Galleriorna är inte bara fyllda med butiker och matställen, det finns rejält med utrymme för lokal konst och olika framträdanden. Mest spektakulärt är kanske lojalitetsprogrammet.

Genom att visa upp inköpskvitton eller en viss poängnivå i kundklubben Klubb 11 kan barn och deras föräldrar delta i odlingsaktiviteter. När växterna tittar upp ur plantlådorna kan de tas med hem men enligt Emma Hernell kan odlarna även sälja grönsaker till gallerians restauranger. I anslutning till odlingarna finns också en grisfarm i miniformat där barn kan kika på söta kultingar som sedan växer upp och blir en del av kretsloppet.

Lika långt har vi inte tagit steget här i Sverige men även här ser vi tydligt hur konsumenterna söker efter upplevelser och att galleriorna kan bli givna platser för just detta.

Här finns bilder från några av odlingarna i K11 att titta på.

Lielahti Centre i finländska Tampere som NCC utvecklat. Här finns många mindre, nischade butiker och ett stort serviceutbud i en inspirerande miljö. Lielahti Centre brings smaller specialised shops and plenty of varied services to Lielahti in Tampere.

Lielahti Centre i finländska Tampere som NCC utvecklat. Här finns många mindre, nischade butiker och ett stort serviceutbud i en inspirerande miljö.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.