Låt oss prova något nytt

NCC är ett stort företag och vi bygger magnifika, massiva saker som kommer att finnas kvar långt efter vår livstid. Våra projekt tar lång tid, kostar massor av pengar och vi måste ofta förlita oss på praxis som redan har använts på hundratals eller tusentals byggarbetsplatser.

NCC är ett stort företag och vi bygger magnifika, massiva saker som kommer att finnas kvar långt efter vår livstid. Våra projekt tar lång tid, kostar massor av pengar och vi måste ofta förlita oss på praxis som redan har använts på hundratals eller tusentals byggarbetsplatser.

Den digitala omställningen lurar bakom hörnet men har ännu inte slagit oss med full kraft. För att vara framtidssäkrade måste vi öppna våra sinnen och sträcka oss utanför vårt normala problemlösningsområde, vårt sedvanliga ekosystem och våra etablerade affärsmodeller. Vi har redan påbörjat denna resa med flera nya initiativ men innan 2017 är slut vill vi prova något helt nytt.

Sedan förra året har vi ett samarbete med THINGS Stockholm som har startat cirka 40 IoT-projekt i sina lokaler på KTH:s universitetsområde i Stockholm. THINGS hjälper oss nu att hitta intressanta partner som kan hjälpa oss att lösa ett problem.

Vi ville göra detta test med något relativt konkret men också lättillgängligt. Inom affärsområdet Property Development hittade vi det perfekta problemet att arbeta med: Parkering i kontorsbyggnader.

Hur mycket vi än vill förespråka kollektivtrafik eller att gå eller cykla till kontoret finns det fortfarande ett garage i källaren till kontorsbyggnaden. Men problemet är att det vanligtvis finns fler bilförare än parkeringsplatser.

Det är inte hållbart att köra runt i de närliggande kvarteren för att hitta parkeringsplats när garaget är fullt. Inte heller att få parkeringsböter. Och att komma till jobbet på dåligt humör på grund av parkeringsproblem är inte heller acceptabelt. För att lösa problemet för bilförarna söker vi nu något förutsebart och synligt.

Vi är medvetna om att det redan finns flera lösningar, men vi vill se om det är möjligt att helt tänka om i detta problem. Finns det lösningar som kanske är hur enkla som helst att genomföra? Finns det någon teknik som har använts i ett helt annat syfte som även kan fungera här? Finns det något som verkligen skulle imponera på dem som nyttjar kontorsbyggnaden?

Inbjudan till denna utmaning är nu öppen på NCC:s engelska hemsida. Vi väntar med spänning på vad som händer härnäst!

Bild av Pirita Vainio, Digital Innovation, Finland  Pirita Vainio, Head of Digital and Innovation at Operations Development and IT

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.