Läge och arbetsmiljö viktiga faktorer när företag väljer kontor

Läget är fortsatt den viktigaste faktorn vid val av nya kontorslokaler, men arbetsmiljö och hållbarhet blir allt viktigare, enligt en ny dansk undersökning.

Läget är fortsatt den viktigaste faktorn vid val av nya kontorslokaler, men arbetsmiljö och hållbarhet blir allt viktigare, enligt en ny dansk undersökning.

Danish Green Building Council släppte i slutet av 2016 resultaten från en intressant kontorsstudie. På kontorsmarknaderna i de olika nordiska länderna finns det många likheter, och även om studien bygger på danskt material finns det mycket matnyttigt för oss på den svenska marknaden att ta del av.

Location, location, sustainability?
Den viktigaste faktorn vid val av kontorsbyggnad är fortfarande läget, både vad gäller strategiska geografiska lägen eller läget i anslutning till olika trafiklösningar och parkeringar.

Bland de tillfrågade verksamheterna finns det dock en stor förståelse för begreppet hållbarhet och en fjärdedel av de tillfrågade har en konkret strategi för hållbarhet. Tittar man dessutom enbart på de större verksamheterna som tillfrågades går siffrorna upp betydligt, över 56 procent av de större företagen har en hållbarhetsstrategi. Genom att välja en miljöcertifierad fastighet tar företagen ett aktivt val att satsa på hållbarhet, vilket ger lägre driftskostnader, något som också är en viktig faktor enligt undersökningen.

Bättre arbetsmiljö lockar
Vad som också är riktigt glädjande att läsa är att hela 91 procent av de tillfrågade företagen ser ett samband mellan arbetsmiljö och produktivitet. Särskilt viktigt menade organisationerna att akustik och inneklimat är.

I studien står det också att läsa att 22 procent av de tillfrågade företagen går i flyttankar och vill ha större lokaler, särskilt de företag som har färre än 50 anställda samt de som har fler än 149 anställda. Vad vi kan se är alltså att det finns ett ganska stort behov av lokaler i Danmark (och övriga Norden) och vi behöver fortsätta erbjuda företag en god arbetsmiljö som i sin tur gör att deras medarbetare kan arbeta effektivt och må bra.

Som ett led i detta har vi på NCC till exempel samarbetat med arbetslivsforskare Susanna Toivanen, som har tittat på olika typer av kontor och vad de för med sig för arbetsmiljö. Ladda gärna ned skriften.

Om du är intresserad av att läsa mer om Danish Green Building Councils studie och dess resultat, kan du läsa den i sin helhet här. Visste du att vi har ett nyhetsbrev om framtidens kontot? Börja prenumererar här.

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.