Kontorets roll som hemmahamn

I dagens rörliga arbetsliv blir kontorets roll som hemmahamn allt viktigare. Att ha arbetsmiljöer som till fullo stöttar medarbetare oavsett vilken arbetsuppgift de har är därför en framgångsfaktor inget företag har råd att vara utan.

I dagens rörliga arbetsliv blir kontorets roll som hemmahamn allt viktigare. Att ha arbetsmiljöer som till fullo stöttar medarbetare oavsett vilken arbetsuppgift de har är därför en framgångsfaktor inget företag har råd att vara utan.

Digitaliseringen påverkar hur vi arbetar och den skapar möjligheter som tidigare varit otänkbara. Samtidigt påverkar detta hur människor beter sig. Ökad mobilitet är en naturlig följd. Att läsa e-post eller jobba via mobila enheter är vardag för de flesta.

Enkelt uttryck är arbete inte längre en plats utan något vi kan göra i stort sett var som helst. I ljuset av detta är det lätt att tro att kontoret inte längre behövs, men i själva verket har kontoret nog aldrig haft en viktigare roll. Som hemmahamn och mötesplats blir kontoret en avgörande framgångsfaktor inget företag vill vara utan.

Medan äldre byggnader ofta är ineffektiva ur yt- och energiperspektiv går det vid nyproduktion att göra rätt från början. Huvudpoängen är att kontoret ska bestå av arbetsmiljöer som till fullo stöttar medarbetare oavsett vilken typ av arbete de utför. Samtidigt ska miljöerna främja människors hälsa och välmående.

Ett tydligt exempel är Sydsvenska Dagbladet som valde Triangeln i Malmö som har öppna och funktionella lokaler där kunskapsutbyte, inspiration och nya idéer uppstår över avdelningsgränserna. Denna produktiva och kreativa miljö underlättas av hur kontorsytorna rent fysiskt är planerade.

Från psykosocial organisations- och arbetsmiljöforskning vet vi att sociala kontakter är helt avgörande för hälsa och trivsel på arbetsplatsen. Mötesplatser behövs helt enkelt för att stimulera kreativiteten.

Enligt Lars Dahmén, tidigare VD för Sydsvenskan och nu affärsområdeschef för Bonnier Magazines, var det i utformningen av lokalen viktigt att skapa mötesplatser där medarbetare kan träffas även om de kanske inte alltid behöver det rent yrkesmässigt – just eftersom det är en förutsättning för en inspirerande företagskultur. Genomtänkta kontorslokaler blir alltså en självklar del av ett företags affärsstrategiska tillgångar och en konkurrensfaktor att ta på allvar.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.