Kärleksfull företagskultur ger bättre resultat

Romanser på arbetsplatsen avråder ledarskapsexperter oftast från men enligt tidningen Chef visar ny forskning att en annan typ av kärlek kan göra att vi presterar bättre.

Romanser på arbetsplatsen avråder ledarskapsexperter oftast från men enligt tidningen Chef visar ny forskning att en annan typ av kärlek kan göra att vi presterar bättre.

Tidningen Chef skriver i en artikel om en ny studie från amerikanska Wharton School of Business. Studien pekar på att företag som utvecklat en kultur präglad av kärlek och omtanke vinner på det i form av glada medarbetare som trivs på jobbet och är mer nöjda med sammanhållningen i sitt team. På engelska kallas det ”companionate love” vilket alltså är betydligt mindre intensivt jämfört med romantisk kärlek. Companionate love baseras på värme och nära kontakt kollegor emellan, snarare än passion. Medmänsklighet och vänskap helt enkelt.

Så hur ser denna företagskultur ut i praktiken? Enligt forskarna bakom studien kan man föreställa sig två kollegor som jobbar sida vid sida och som varje dag ger uttryck för tillgivenheten till varandra. Går något fel visar de varandra medkänsla. Går det bra för en gläds den andre.

Föreställ dig nu en arbetsplats som uppmuntrar denna typ av beteenden, där chefer aktivt söker nya sätt att skapa och förstärka relationerna mellan medarbetarna och mellan sig själva och medarbetarna.

Det gäller dock att inse att en positiv företagskultur inte enbart är en fråga för HR-avdelningen eller enskilda mellanchefer. Alla, från vd och ut i organisationen måste sitta i samma båt. För att lyckas finns tre saker att tänka på.

1. Bredda definitionen av företagskulturen.
Istället för att bara fokusera på värden så som teamwork, resultatorientering och innovation kan du tänka på hur du kan odla och berika den känslomässiga kulturen också. Här menas värden så som glädje och stolthet.

2. Vad sprider chefen för känslor omkring sig?
Uppmärksamma känslorna som chefen uttrycker till sina anställda varje dag. Är det du som är chefen, tänk på att ditt eget beteende sätter tonen för hur gruppen beter sig.

3. Står förståelse med i policydokumentet?
Fundera över hur företagets policys kan uppmuntra omtanke. Allra viktigast är dock de små sakerna kollegor emellan, ett varmt leende, en snäll lapp, att ta sig tid att verkligen lyssna. Om du som chef inte är tillgänglig är det omöjligt att bygga en nära relation. Våga vara personlig.

Allt detta, varje dag, dag efter dag, år efter år skapar och upprätthåller en kärleksfull företagskultur. Hela studien finns att läsa här.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.