Kaféernas nya intäktsmodell – tar betalt per minut

Kafékedjan Ziferblat tar betalt per minut istället för per kopp kaffe. Nu sprider sig trenden från Moskva till Kiev vidare till London. Kanske är det dags att fråga sig om den svenska kafébranschen är redo för förändring.

Kafékedjan Ziferblat tar betalt per minut istället för per kopp kaffe. Nu sprider sig trenden från Moskva till Kiev vidare till London. Kanske är det dags att fråga sig om den svenska kafébranschen är redo för förändring.

Uttrycket lyder ’tid är pengar’ och den ryska kafékedjan Ziferblat tar orden till sin spets. På deras kafé på 388 Old Street i London är det tiden på kaféet som gästerna betalar för. Det kostar cirka 30 öre per minut att vara där och då ingår allt. Kaffe, te, kakor, internet, skrivare och såklart möjligheten att utnyttja lokalen som arbetsplats eller mötesplats. Måla en tavla, spela piano, jobba i grupp eller slå dig ned med datorn för enskilt arbete. Gör vad du vill så länge du respekterar övriga besökare och inte förstör något. Det är till och med okej att ta med och laga till sin egen mat.

Det var i Moskva som det första Ziferblatkaféet öppnade. Grundarna ville skapa en plats där de kunde mötas och arbeta med sitt projekt Pocket Poetry. Klassisk poesi skrevs på lappar som laminerades och spreds runt om i staden. De bjöd in vänner och vännernas vänner. Snart var det lilla vindsrummet för litet och de behövde större lokaler.

Tvärs över gatan, på Pokrovka Street, hittade de ett utrymme att hyra. Tidigare hade gästerna fått lämna donationer men nu införde de modellen med ett pris per minut. Så har det fortsatt och trots att grundarna betonar att det är ett socialt projekt snarare än en affärsmodell tycks affärerna gå bra. I Kiev, Kazan och Nizhniy Novgorod och så vidare finns redan Ziferblat och jag kan inte låta bli att undra om detta skulle kunna fungera i Sverige.

Låter det avlägset? Det finns faktiskt ett exempel på en lite liknande verksamhet i Stockholm. Coffice på Tjärhovsgatan är ett kafé där det går att arbeta och boka mötesrum men prissättningen till kafégästerna är samma som vanligt. Kanske blir de stora företagen först på bollen genom att öppna upp sina lokaler?

Microsoft är sugna på att öppna upp sitt bottenplan för andra än de anställda men någon prissättning har jag inte hört mer om. Jag undrar bara när det första renodlade betala-per-minut-kaféet slår upp portarna. Hoppas det blir i en galleria nära mig!

Klicka här för att ladda ned Ziferblats PDF med bilder och mer information.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.