Jakten på kontorslyckan har börjat

För ett tag sedan var jag på ett seminarium här hos oss på NCC med Aram Seddigh som är psykolog och stressforskare på Stressforskningsinstitutet. Publiken kan bara beskrivas som trollbunden när han berättade om hur arbetsprestation och hälsa påverkas av olika kontorstyper.
För ett tag sedan var jag på ett seminarium här hos oss på NCC med Aram Seddigh som är psykolog och stressforskare på Stressforskningsinstitutet. Publiken kan bara beskrivas som trollbunden när han berättade om hur arbetsprestation och hälsa påverkas av olika kontorstyper.

Det är tydligt att det finns ett stort intresse för frågan ute bland svenska företag. Allt fler väljer att satsa på öppna kontorslandskap, en kostnads- och utrymmeseffektiv lösning. Men hur påverkas arbetsprestationen av öppna kontorslandskap jämfört med cellkontor? Den frågan har egentligen inget givet svar enligt Aram Seddigh. Det beror på vilken typ av öppet kontorslandskap det gäller, och på hur mycket medarbetarna fått vara med och påverka utformningen av det.

Naturligtvis blir den långsiktiga kostnaden för medarbetarnas hälsa och förmåga att leverera också relevant när man tittar på hur många kronor och ören som ett öppet kontorslandskap sparar på kort sikt.

Forskningsprojektet ”Kontorstyp, hälsa och produktivitet” som drevs av Stressforskningsinstitutet, där Aram Seddigh ingick i forskarlaget, är det största i sitt slag som har genomförts. I tidigare studier hade forskarna jämfört öppna kontorslandskap med kontorslösningar där medarbetarna sitter i enskilda rum. Men den här gången gav man sig på en djupare analys av hur kontorstyperna påverkar arbetsprestation och välmående. Olika varianter av öppna kontorslandskap jämfördes med varandra, och detaljer hos kontorens utformning ringades in och togs med i analysen.

Det här är ett forskningsområde med stor sprängkraft. Medvetenheten om hur tillvaron på kontoret påverkar vad medarbetarna levererar blir allt viktigare i takt med att tjänstesektorn växer i Sverige, och antalet tjänstemän hela tiden ökar. Och det finns mycket kvar att lära.

kontorslandskap.se finns än mer information för den som vill fördjupa sig.

Jag undrar hur arbetsmiljöerna kommer att se ut i vårt nya projekt Hyllie i Malmö? Som vanligt är det hyresgästernas behov som avgör medan lokalerna byggs för att vara flexibla och redo för framtida förändringsbehov.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.