The Rag Bag är en innovativ påse som gör det lätt för den som köpt ett nytt plagg hos det svenska varumärket Uniform For The Dedicated att skänka gamla kläder hemifrån. När kunden kommer hem från butiken vänds påsen ut och in och blir till ett emballage. En förtryckt adress med betalt porto gör processen smidig. Man kan välja att skicka kläderna till UNICEF, Myrorna, Rädda Barnen eller Stockholms Stadsmission. Förpackningen är gjord av ett nedbrytningsbart material.
Konceptet är ett uttryck för det sociala ansvar branschen vill ta på mikronivå. Enligt Dagens Handel är det strategiskt sett rätt väg att gå då hela sju av tio svenskar tycker att frågor om miljö, hållbarhet och socialt ansvarstagande är viktiga när de väljer var de handlar och vilka varor de lägger i kundvagnen.
Rapporten Det ansvarsfulla företaget 2013 från HUI Research undersöker drivkrafter bakom företagens arbete med ansvarsfullt företagande. Den viktigaste orsaken var att stärka varumärket men att bidra till en hållbar utveckling och öka andelen nöjda kunder blir allt mer betydande drivkrafter.
En utmaning som detaljhandeln kommer att behöva övervinna är att konsumenterna fortfarande anser sig få för lite information för att kunna göra medvetna inköp. Framförallt söker kunderna information om CSR-arbetet genom märkning på produkterna men även sociala medier, dagstidningar, reklam och andra källor används av konsumenter som vill veta mer. Att lyckas nå ut med budskapet är något företagen behöver bli bättre på.
De stora företagen dominerar när det kommer till ansvarsfullt företagande och kommunikation kring detta men The Rag Bag är ett inspirerande exempel på hur även mindre företag kan engagera sig, göra skillnad och samtidigt kommunicera kring det på ett effektfullt sätt. Här finns en film om projektet.
Hälsningar,
Robert Hägg