Innovativ påse gör det lätt att skänka kläder

Svämmar det över av påsar under diskbänken hemma samtidigt som det blir trängre i garderoben? The Rag Bag är påsen som gör det lätt att skänka använda kläder när du köper ett nytt plagg. Socialt ansvarstagande blir allt viktigare för detaljhandeln.

The Rag Bag är en innovativ påse som gör det lätt för den som köpt ett nytt plagg hos det svenska varumärket Uniform For The Dedicated att skänka gamla kläder hemifrån. När kunden kommer hem från butiken vänds påsen ut och in och blir till ett emballage. En förtryckt adress med betalt porto gör processen smidig. Man kan välja att skicka kläderna till UNICEF, Myrorna, Rädda Barnen eller Stockholms Stadsmission. Förpackningen är gjord av ett nedbrytningsbart material.

Konceptet är ett uttryck för det sociala ansvar branschen vill ta på mikronivå. Enligt Dagens Handel är det strategiskt sett rätt väg att gå då hela sju av tio svenskar tycker att frågor om miljö, hållbarhet och socialt ansvarstagande är viktiga när de väljer var de handlar och vilka varor de lägger i kundvagnen.

Rapporten Det ansvarsfulla företaget 2013 från HUI Research undersöker drivkrafter bakom företagens arbete med ansvarsfullt företagande. Den viktigaste orsaken var att stärka varumärket men att bidra till en hållbar utveckling och öka andelen nöjda kunder blir allt mer betydande drivkrafter.

En utmaning som detaljhandeln kommer att behöva övervinna är att konsumenterna fortfarande anser sig få för lite information för att kunna göra medvetna inköp. Framförallt söker kunderna information om CSR-arbetet genom märkning på produkterna men även sociala medier, dagstidningar, reklam och andra källor används av konsumenter som vill veta mer. Att lyckas nå ut med budskapet är något företagen behöver bli bättre på.

De stora företagen dominerar när det kommer till ansvarsfullt företagande och kommunikation kring detta men The Rag Bag är ett inspirerande exempel på hur även mindre företag kan engagera sig, göra skillnad och samtidigt kommunicera kring det på ett effektfullt sätt. Här finns en film om projektet.

Skärmavbild 2014-07-16 kl. 08.34.19

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.