Hos Jetshop spelar medarbetarna huvudrollen

Christian Zanders, vd på Jetshop.

En lokal som speglar det företaget står för och som erbjuder en inspirerande arbetsmiljö för de anställda. När e-handelssystemleverantören Jetshop sökte efter ett nytt kontor var kraven högt ställda. Valet föll på Ullevigatan 17-19 och ett eget våningsplan högt ovan mark.

Förra veckan var vi på besök i Göteborg och trots att jag varit uppe i huset många gånger tidigare kan jag inte sluta fascineras över utsikten. Från fönstren syns så gott som hela Göteborg och ett stenkast bort, eller ned beroende på hur man ser det, breder Ullevis fotbollsplan ut sig.

De genomskinliga väggarna och de öppna ytorna på kontoret gör att vyerna från fönstren syns överallt ifrån. Trots det är känslan varm och ombonad. Vi bjuds på pepparkakor, mögelost och kaffe i det öppna köket som blivit den självklara mötesplatsen för Jetshops medarbetare. Kaffet i koppen är inte vilket kaffe som helst. Det är det egna rättvisemärkta kaffet Jetbeans. Tanken bakom initiativet är att kunna stötta organisationer som Ung Cancer och Project Playground ännu mer än vad Jetshop redan gör.

De snabba, informella mötena avlöser varandra medan vi sitter tillsammans med Jetshops vd Christian Zanders i soffgruppen närmast fönstren. På frågan om varför Jetshop valde att flytta kommer svaret direkt. Det var för medarbetarnas skull. Trots att Jetshop säljer IT-system står människorna i centrum. Högsta prioritet har medarbetarna som ju gör verksamheten möjlig.

Att vara en attraktiv arbetsgivare. På dagens konkurrensutsatta marknad gäller det att locka till sig talangerna och att behålla dem. Samtidigt ville Christian öppna upp ännu mer för kundbesök. Då är representativa lokaler i rätt läge en självklarhet.

Nu kan kunderna få ännu mer inblick i hur Jetshop arbetar och framförallt se vilka personer som sitter bakom datorskärmarna. Enligt Christian har Jetshop hittat rätt. De har hittat ett kontor som både talar om att här sitter ett modernt företag som sätter kunden i centrum och levererar de resultat kunden behöver. Men också att här arbetar människor som brinner för vad de gör. Det är rätt atmosfär helt enkelt. Och jag skulle gärna stannat kvar längre själv.

Köket har blivit en självklar mötesplats.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.