Framför skrivbordet på kontoret var personalen på BMW i Leipzig långt från de bilar som företaget tillverkar och säljer. Något som visade sig skapa problem. Att behålla känslan av och förståelsen för kärnverksamheten ända in i minsta vrå på kontoret var svårt. Då blev det också svårt att bygga en teamkänsla mellan personalen ute i produktionshallarna och de som jobbade framför datorn. Något behövde göras.
Stjärnarkitekten Zaha Hadid kopplades in och arkitektur blev nu ett verktyg för att skapa en hållbar företagskultur. Nu åker halvfärdiga bilar på rullband bokstavligen förbi under näsan på kontorspersonalen. Eftersom syftet med projektet var att sätta kärnverksamheten i centrum bestämde BMW sig för att bygga ett rullband som för de bilar som är under konstruktion genom kontoret bakom glasväggar. Målet nåddes och det här är numera en av de få kontorslösningar som också blivit en besöksattraktion för turister från hela världen. Hos Zaha Hadid finns bilder från BMW:s kontor att titta på.
Närhet till kärnverksamheten var alltså nyckeln för BMW i Leipzig men vi ser också exempel på företag som resonerar så på närmre håll. Axfood, som har sitt huvudkontor i Torsplan befinner sig inom samma väggar som en av företagets butiker, Hemköp. Och själva, när NCC bygger nytt flyttar ingenjörer och projektledare till tillfälliga kontor intill byggarbetsplatsen. Jag tror att det här med att vara nära kärnverksamheten är en lärdom fler kan dra nytta av. Både för att kunna leverera på topp men också för att alla på företaget ska känna att de är en del av samma team som strävar mot samma mål.
Nu är även BMW världens mest attraktiva arbetsgivare enligt en global undersökning utförd av bemanningsföretaget Randstad. Utav de tillfrågade svarade hela 61 procent att de vill jobba för BMW som anses vara världsledande när det kommer till löner, förmåner, arbetsmiljö och kompetent ledarskap. Läs gärna en artikel om det här.
Hälsningar,
Robert Hägg