Goda arbetsförhållanden gör medarbetarna mer kundorienterade

Finsk forskning visar att arbetsförhållanden inom handeln är tydligt kopplade till anställdas kundorientering och trivsel på arbetet.

Finsk forskning visar att arbetsförhållanden inom handeln är tydligt kopplade till anställdas kundorientering och trivsel på arbetet.

Att få frontpersonalen mer kundorienterad kan vara det som avgör om en butik är framgångsrik eller inte, men det är inte helt lätt att veta hur man ska göra. Tidigare har medarbetarnas kundorientering setts som ett värde som är stabilt över tid, vilket är svårt att påverka. Enligt finsk forskning finns det dock en faktor som kan vara en viktig drivkraft för medarbetares kundorientering: butikens beteende kring etiskt ledarskap (Lindblom, Kajalo & Mitronen 2015).

Etiskt ledarskap är nyckeln till framgång
Generellt sett kan man säga att etiskt ledarskap innebär korrekt uppträdande i handling och i relationer, och att också uppmuntra detta uppträdande hos andra genom tvåvägskommunikation, förstärkning och beslutsfattande. Med hjälp av svar från 208 personer inom den finska detaljhandeln visar studien att frontpersonalens uppfattning av butikens etiska ledarskap har starka kopplingar till medarbetarnas kundorientering.

Medarbetares kundorientering delas ofta upp i två delar: som en samling medarbetarbeteenden som ska främja kundnöjdhet eller som en psykologisk variabel som motiverar medarbetare att tillfredsställa kundbehov.

Om frontpersonalen upplever att butiken och dess ledning känner ett ansvar för sina medarbetare, kommer medarbetarna i sin tur att känna optimism och trivas med sitt arbete. Detta gör dem extra motiverade att göra det lilla extra för att betjäna och tillfredsställa kundbehov.

Kundorientering ett tecken på trivsel
Studien indikerar också att kundorientering i sin tur har en positiv koppling till hur medarbetarna trivs på arbetet. Det vill säga, alla dessa delar påverkar varandra och när butiken demonstrerar ett etiskt ledarskap så har detta många positiva följder för både medarbetare och kunder.

Det kan tyckas ganska självklart att ju mer nöjd frontpersonalen är med sin arbetssituation, desto mindre är risken att de säger upp sig, men genom att sätta detta i ett sammanhang blir det tydligt att allt hänger ihop. Genom en större förståelse för kopplingarna mellan etiskt ledarskap, frontpersonalens kundorientering och arbetsnöjdhet förbättrar vi arbetsmiljön och behåller våra talanger.

Vill du läsa mer? Forskningsartikeln heter Exploring the links between ethical leadership, customer orientation and employee outcomes in the context of retailing och återfinns i tidskriften Management Decision, volym 53, nummer 7, sid. 1642–1658.

/Gästbloggare Cecilia Glittsjö, kundansvarig uthyrning, NCC Property Development

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.