Gallerian måste vara mer än shopping

Bekvämlighet och sociala upplevelser är viktiga faktorer när människor väljer shoppingdestination enligt en ny undersökning från CBRE.

När 21 000 personer i Europa tillfrågas om sina shoppingvanor i köpcentrum är de viktigaste faktorerna fortfarande att det ska vara rent, prisvärt och bekvämt. Bakom undersökningen står CBRE. Hela 88 procent av de europeiska konsumenterna är främst ute efter ett brett butiksutbud och en shoppingupplevelse när de väljer var de ska göra sina inköp. När de yngre shopparna mellan 18-24 år får välja rankas vikten av att kunna umgås och få en social upplevelse när man handlar högt.

Den moderna gallerian handlar om mer än ren konsumtion. Mat, dryck, upplevelser och umgänge jämte högklassig service förvandlar handelsplatsen till ett extra vardagsrum. Bio, bowling, gratis WIFI och ytor för att träffa vänner och umgås på rankas högt av framförallt unga konsumenter i Storbritannien och i de nordiska länderna.

Anders Malmgren, Head of Retail på CBRE i Sverige, poängterar att fastighetsutvecklare och fastighetsägare bör överväga att investera i faciliteter som tilltalar unga människor.

– Detta resultat går hand i hand med den utveckling vi ser i Sverige där nytillkomna gallerior och köpcentra som Mood och prisbelönta Emporia har fokuserat på ett brett utbud av högkvalitativ mat och dryck. Vår studie visar på vikten av att fastighetsägarna ser till vad deras köpcentra kan erbjuda konsumenterna utöver ren detaljhandel, säger Anders Malmgren.

Konsumenter rankade förekomsten av bra restauranger som en tilltalande faktor när de valde var de skulle handla. Att lämna plats till denna typ av verksamhet är alltså viktigt eftersom det kan bidra till att förlänga konsumenternas shoppingupplevelse.

Catarina Selin arbetar med konceptutveckling och uthyrning av handelslokaler på NCC Property Development.

– Vi måste ta hänsyn till vad de som bor och vistas i närheten av en planerad handelsplats vill ha. En galleria är lite som en småstad där mötesplatser, shopping, service, kultur och aktiviteter måste finnas för att människor ska bli nöjda. Precis så tänker vi oss Mölndals Galleria.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.