När 21 000 personer i Europa tillfrågas om sina shoppingvanor i köpcentrum är de viktigaste faktorerna fortfarande att det ska vara rent, prisvärt och bekvämt. Bakom undersökningen står CBRE. Hela 88 procent av de europeiska konsumenterna är främst ute efter ett brett butiksutbud och en shoppingupplevelse när de väljer var de ska göra sina inköp. När de yngre shopparna mellan 18-24 år får välja rankas vikten av att kunna umgås och få en social upplevelse när man handlar högt.
Den moderna gallerian handlar om mer än ren konsumtion. Mat, dryck, upplevelser och umgänge jämte högklassig service förvandlar handelsplatsen till ett extra vardagsrum. Bio, bowling, gratis WIFI och ytor för att träffa vänner och umgås på rankas högt av framförallt unga konsumenter i Storbritannien och i de nordiska länderna.
Anders Malmgren, Head of Retail på CBRE i Sverige, poängterar att fastighetsutvecklare och fastighetsägare bör överväga att investera i faciliteter som tilltalar unga människor.
– Detta resultat går hand i hand med den utveckling vi ser i Sverige där nytillkomna gallerior och köpcentra som Mood och prisbelönta Emporia har fokuserat på ett brett utbud av högkvalitativ mat och dryck. Vår studie visar på vikten av att fastighetsägarna ser till vad deras köpcentra kan erbjuda konsumenterna utöver ren detaljhandel, säger Anders Malmgren.
Konsumenter rankade förekomsten av bra restauranger som en tilltalande faktor när de valde var de skulle handla. Att lämna plats till denna typ av verksamhet är alltså viktigt eftersom det kan bidra till att förlänga konsumenternas shoppingupplevelse.
Catarina Selin arbetar med konceptutveckling och uthyrning av handelslokaler på NCC Property Development.
– Vi måste ta hänsyn till vad de som bor och vistas i närheten av en planerad handelsplats vill ha. En galleria är lite som en småstad där mötesplatser, shopping, service, kultur och aktiviteter måste finnas för att människor ska bli nöjda. Precis så tänker vi oss Mölndals Galleria.
Hälsningar,
Robert Hägg