Gallerian blir navet i det sociala livet

När bostäder byggs i anslutning till köpcentrum och galleriorna utrustas med allt från fritt wifi till inredning som gör att det känns som hemma är det inte så konstigt att gallerian spelar en allt viktigare roll som social mötesplats.

När bostäder byggs i anslutning till köpcentrum och galleriorna utrustas med allt från fritt wifi till inredning som gör att det känns som hemma är det inte så konstigt att gallerian spelar en allt viktigare roll som social mötesplats.

Att besöka en galleria handlar inte längre bara om vad man stoppar i shoppingkassen. Lika viktigt är vad man stoppar i magen, att det finns utrymme för att umgås och möjlighet att jobba en stund uppkopplad mot gratis wifi.

Galleriorna satsar aktivt på kvalitet i sitt utbud av mat och servering. Högre prisklasser och livsstilsbetonade restaurangkoncept är exempel på sådant som numera vävs in i helhetsupplevelsen av många köpcentrum. Gallerior har blivit mer än en plats att göra inköp och uträtta ärenden på. De har blivit mötesplatser. Upplevelser och miljön spelar en allt mer avgörande roll för om besökarna ska välja att vända på klacken i entrén eller stanna kvar.

I Sverige finns väldigt många köpcentrum per capita. Det kan också vara en bakomliggande drivkraft till utvecklingen mot mer upplevelsebaserade koncept. Eftersom konkurrensen mellan galleriorna hårdnar blir det allt viktigare att sticka ut ur mängden och skapa en egen identitet som passar målgruppen man riktar sig till. Mat- och upplevelseutbudet har blivit centrala framgångsfaktorer.

I USA bygger man in hela nöjesfält i galleriorna medan vi i Sverige snarare eftersträvar en vardagsrumskaraktär där det går att umgås lika avslappnat som hemma i soffan. Konceptet kring att skapa mötesplatser i samband med handel har snappats upp även av enskilda butiker så som cykelmärket Bianchi vars butiker också är fullt utvecklade caféer. Trenden är tydlig och den blir bara starkare. Vi svenskar vill umgås utanför hemmet och under galleriornas tak är det nu lättare, och trevligare, än någonsin.

I nya Triangeln står mat, dryck och fika i centrum på bottenplan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.