När bostäder byggs i anslutning till köpcentrum och galleriorna utrustas med allt från fritt wifi till inredning som gör att det känns som hemma är det inte så konstigt att gallerian spelar en allt viktigare roll som social mötesplats.
Att besöka en galleria handlar inte längre bara om vad man stoppar i shoppingkassen. Lika viktigt är vad man stoppar i magen, att det finns utrymme för att umgås och möjlighet att jobba en stund uppkopplad mot gratis wifi.
Galleriorna satsar aktivt på kvalitet i sitt utbud av mat och servering. Högre prisklasser och livsstilsbetonade restaurangkoncept är exempel på sådant som numera vävs in i helhetsupplevelsen av många köpcentrum. Gallerior har blivit mer än en plats att göra inköp och uträtta ärenden på. De har blivit mötesplatser. Upplevelser och miljön spelar en allt mer avgörande roll för om besökarna ska välja att vända på klacken i entrén eller stanna kvar.
I Sverige finns väldigt många köpcentrum per capita. Det kan också vara en bakomliggande drivkraft till utvecklingen mot mer upplevelsebaserade koncept. Eftersom konkurrensen mellan galleriorna hårdnar blir det allt viktigare att sticka ut ur mängden och skapa en egen identitet som passar målgruppen man riktar sig till. Mat- och upplevelseutbudet har blivit centrala framgångsfaktorer.
I USA bygger man in hela nöjesfält i galleriorna medan vi i Sverige snarare eftersträvar en vardagsrumskaraktär där det går att umgås lika avslappnat som hemma i soffan. Konceptet kring att skapa mötesplatser i samband med handel har snappats upp även av enskilda butiker så som cykelmärket Bianchi vars butiker också är fullt utvecklade caféer. Trenden är tydlig och den blir bara starkare. Vi svenskar vill umgås utanför hemmet och under galleriornas tak är det nu lättare, och trevligare, än någonsin.
I nya Triangeln står mat, dryck och fika i centrum på bottenplan. |
Hälsningar,
Robert Hägg