Fräscha upp butiken med hjälp av sociala medier

Nytt år och dags för nystart i butiken. Nu är hög tid för förändringar lagom till vårsäsongen. Inredning, service och sociala medier är tre viktiga saker att se över.

Butiken är de flesta detaljhandlares mest uppenbara kanal för att kommunicera med kunderna men än nyttjar inte alla möjligheten till hundra procent. Låt det nya året bli startskottet för förändringsresan som ska göra så att din fysiska butik och ditt varumärke går hand i hand. Jag bad Catarina Selin, ansvarig uthyrare inom butikslokaler hos oss på NCC, att tipsa om åtgärderna som kan kickstarta ditt nya år.

Doft, ljud och ljus

Har du funderat på hur ditt varumärke låter, doftar eller upplevs visuellt? Att kommunicera med hjälp av dofter, ljud och ljus påverkar såväl kundens sinnesstämning som dennes upplevelse av ditt varumärke och erbjudande.

Fritt wifi – en självklarhet 2015?

Låt kunderna surfa fritt i butiken. Fördelen för dig? Det går snabbare för kunden att ladda upp bilder på kläder de provar eller andra produkter i sociala medier. Låt sedan hashtags bli en del av skyltningen i butiken och belöna kunder som delar med sig av berättelsen om ditt varumärke.

Skylta med Pinterest- eller Instagramfavoriter

Vilka produkter har fått flest gillamarkeringar eller delningar på Instagram eller Pinterest? Fronta dessa produkter tillsammans med kanalens logotyp.

Visa kundernas bilder på display i butiken

Fundera på om det går att låta kundernas bilder med en viss hashtag visas på storbildsskärm i butiken. Inspirerande för andra shoppare och skapar stolthet hos de som levererar bilderna.

Fysisk topplista med mest köpta produkter

I en snygg display kan butikens mest köpa varor visas upp. Vi gillar att veta vad andra har shoppat och i vissa typer av butiker köper de flesta kunder samma vara. Särskilt apotek kan vinna på att hjälpa kunden raka vägen till huvudvärkstabletterna med sådan topplista-hylla nära kassan.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.