Fräscha upp butiken med hjälp av sociala medier

Nytt år och dags för nystart i butiken. Nu är hög tid för förändringar lagom till vårsäsongen. Inredning, service och sociala medier är tre viktiga saker att se över.

Butiken är de flesta detaljhandlares mest uppenbara kanal för att kommunicera med kunderna men än nyttjar inte alla möjligheten till hundra procent. Låt det nya året bli startskottet för förändringsresan som ska göra så att din fysiska butik och ditt varumärke går hand i hand. Jag bad Catarina Selin, ansvarig uthyrare inom butikslokaler hos oss på NCC, att tipsa om åtgärderna som kan kickstarta ditt nya år.

Doft, ljud och ljus

Har du funderat på hur ditt varumärke låter, doftar eller upplevs visuellt? Att kommunicera med hjälp av dofter, ljud och ljus påverkar såväl kundens sinnesstämning som dennes upplevelse av ditt varumärke och erbjudande.

Fritt wifi – en självklarhet 2015?

Låt kunderna surfa fritt i butiken. Fördelen för dig? Det går snabbare för kunden att ladda upp bilder på kläder de provar eller andra produkter i sociala medier. Låt sedan hashtags bli en del av skyltningen i butiken och belöna kunder som delar med sig av berättelsen om ditt varumärke.

Skylta med Pinterest- eller Instagramfavoriter

Vilka produkter har fått flest gillamarkeringar eller delningar på Instagram eller Pinterest? Fronta dessa produkter tillsammans med kanalens logotyp.

Visa kundernas bilder på display i butiken

Fundera på om det går att låta kundernas bilder med en viss hashtag visas på storbildsskärm i butiken. Inspirerande för andra shoppare och skapar stolthet hos de som levererar bilderna.

Fysisk topplista med mest köpta produkter

I en snygg display kan butikens mest köpa varor visas upp. Vi gillar att veta vad andra har shoppat och i vissa typer av butiker köper de flesta kunder samma vara. Särskilt apotek kan vinna på att hjälpa kunden raka vägen till huvudvärkstabletterna med sådan topplista-hylla nära kassan.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.