Det är kanske både på gott och ont. Hur som helst är det bara att konstatera – vi människor drar ofta snabba slutsatser om varandra baserat på hur vi ser ut. Visst finns det fördelar med effektiv kommunikation, något man i allra högsta grad kan kalla de signaler som vi sänder varandra genom utseendet. Men domar som faller alltför snabbt gör samtidigt att vi ”inte ser skogen för alla träd”. Det tror jag många håller med om.
Men det finns ett annat sammanhang där jag tvärtom tycker att den snabba kommunikationen, de där tydliga signalerna som vi sänder och tar emot under bråkdelen av en sekund, är en spännande utveckling.
Det gäller exempelvis nämligen när företag ska profilera sig. I ett allt mer fragmenterat informationsflöde blir det viktigare och viktigare att uttrycka vem man är, vad man står för och – kanske framförallt – vad man kan. Och det ska ske snabbt, tydligt och utan att ge betraktaren minsta chans att missförstå budskapet.
I det sammanhanget har kontoret fått en central roll. Att kunna visa upp en väl fungerande, genomtänkt och modern arbetsmiljö som i sig bidrar till att locka hög kompetens till företaget berättar blixtsnabbt för både partners och kunder att företaget har framåtanda.
Men missförstå mig rätt – det handlar inte om bara om yta. Det är genuin kvalitet i verksamheten som imponerar.
Jonas Falk, som är arkitekt på Strategisk Arkitektur, sammanfattade sin syn på saken i en artikel i Jurek tidningen:
– Det är viktigt att värderingar speglas i den fysiska miljön. Du kan inte säga att du är ett modernt företag och ha långa grå korridorer med dörrar, sa Jonas Falk som är arkitekt på byrån Strategisk Arkitektur, till tidningen.
Tillsammans med en kollega jobbar han med arbetsmiljö enligt den holländska Activity Based Work Environment-modellen. Poängen med den är att skapa en aktivitetsbaserad arbetsmiljö. Tiden då vi hade fasta arbetsplatser är förbi enligt dess förespråkare. Nu gäller det att skapa olika ytor som är anpassade efter olika arbetsuppgifter.
Det är alltså inte modefärger på kontorsgardinerna vi menar när vi i dag pratar om en modern arbetsmiljö som andas framåtanda. Det går djupare än så. Hela strukturen på arbetsplatsen, arbetsflödet och ett effektivt utnyttjande av kontorsytan kan vara den bästa reklam som ett företag kan få våren 2014.
Hälsingar,
Robert Hägg