Företagets inre – det nya skyltfönstret utåt

Det är kanske både på gott och ont. Hur som helst är det bara att konstatera - vi människor drar ofta snabba slutsatser om varandra baserat på hur vi ser ut. Visst finns det fördelar med effektiv kommunikation, något man i allra högsta grad kan kalla de signaler som vi sänder varandra genom utseendet. Men domar som faller alltför snabbt gör samtidigt att vi ”inte ser skogen för alla träd”. Det tror jag många håller med om.

Det är kanske både på gott och ont. Hur som helst är det bara att konstatera – vi människor drar ofta snabba slutsatser om varandra baserat på hur vi ser ut. Visst finns det fördelar med effektiv kommunikation, något man i allra högsta grad kan kalla de signaler som vi sänder varandra genom utseendet. Men domar som faller alltför snabbt gör samtidigt att vi ”inte ser skogen för alla träd”. Det tror jag många håller med om.

Men det finns ett annat sammanhang där jag tvärtom tycker att den snabba kommunikationen, de där tydliga signalerna som vi sänder och tar emot under bråkdelen av en sekund, är en spännande utveckling.

Det gäller exempelvis nämligen när företag ska profilera sig. I ett allt mer fragmenterat informationsflöde blir det viktigare och viktigare att uttrycka vem man är, vad man står för och – kanske framförallt – vad man kan. Och det ska ske snabbt, tydligt och utan att ge betraktaren minsta chans att missförstå budskapet.

I det sammanhanget har kontoret fått en central roll. Att kunna visa upp en väl fungerande, genomtänkt och modern arbetsmiljö som i sig bidrar till att locka hög kompetens till företaget berättar blixtsnabbt för både partners och kunder att företaget har framåtanda.

Men missförstå mig rätt – det handlar inte om bara om yta. Det är genuin kvalitet i verksamheten som imponerar.

Jonas Falk, som är arkitekt på Strategisk Arkitektur, sammanfattade sin syn på saken i en artikel i Jurek tidningen:

– Det är viktigt att värderingar speglas i den fysiska miljön. Du kan inte säga att du är ett modernt företag och ha långa grå korridorer med dörrar, sa Jonas Falk som är arkitekt på byrån Strategisk Arkitektur, till tidningen.

Tillsammans med en kollega jobbar han med arbetsmiljö enligt den holländska Activity Based Work Environment-modellen. Poängen med den är att skapa en aktivitetsbaserad arbetsmiljö. Tiden då vi hade fasta arbetsplatser är förbi enligt dess förespråkare. Nu gäller det att skapa olika ytor som är anpassade efter olika arbetsuppgifter.

Det är alltså inte modefärger på kontorsgardinerna vi menar när vi i dag pratar om en modern arbetsmiljö som andas framåtanda. Det går djupare än så. Hela strukturen på arbetsplatsen, arbetsflödet och ett effektivt utnyttjande av kontorsytan kan vara den bästa reklam som ett företag kan få våren 2014.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hälsingar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.