Få dina kollegor att älska möten

Det finns studier som visar att endast 40% på en arbetsplats tycker att möten är så effektiva som de bör vara. 90% svarar dessutom att de undviker möten som inte känns meningsfulla. Per Hörberg, beteendevetare och ”wellnessaktivist”, har skrivit boken Mötas på riktigt.

Det finns studier som visar att endast 40% på en arbetsplats tycker att möten är så effektiva som de bör vara. 90% svarar dessutom att de undviker möten som inte känns meningsfulla. Per Hörberg, beteendevetare och ”wellnessaktivist”, har skrivit boken Mötas på riktigt.

I den ger han konkreta tips och råd kring hur du gör alla möten spännande och mer fokuserade:

1. Undvik vanligaste misstagen
Det slarvas ofta med mötets avsikt. Ofta handlar ett möte om sådant som vi inte hann med på det förra mötet. Det blir en följetong av möten. Om man bryter det och tar reda på vad det specifika syftet med mötet är så händer något. Försök vara intressant redan i inbjudan, skriv inte bara ”ekonomi” som en punkt på agendan. Om man är tydlig från början blir frågan både mer intressant och man kan förvänta sig mer från deltagarna. Det handlar också om att kalla rätt personer till ett möte. Människor som deltar på möten där de inte har en tydlig roll kan inte bidra lika mycket, vilket påverkar stämningen i hela gruppen.

2. Använd mindfulness som verktyg
För att få en bra start kan man checka in och se till att alla är välkomna och närvarande vid mötet. Det kan vara så enkelt som att alla sitter tysta en stund. Då ökar man medvetandet och får en gemenskapskänsla. Man kanske klev in i mötet med ett bagage av känslor baserat på det som hänt tidigare under dagen. Detta blir ett tillfälle att ställa om sitt fokus och blir närvarande även mentalt. Efter det kan man gå genom agendan för att ytterligare fokusera på syftet med mötet.

3. Hur jag som mötesledare bidrar till ett öppet klimat
Att du som mötesledare vågar ha ögonkontakt med de andra, att du visar att ni lyssnar till varandra. Kan du skapa det behöver ingen slåss om ordet, alla förstår att de får prata till punkt.

4. Vikten av ett bra avslut
Att avsluta möten i god tid och på rätt sätt är lika viktigt som inledningen. Den som håller i mötet bör göra en sammanfattning av mötet där man repeterar eventuella actions och vem som ansvarar för dem och vad som händer härnäst.

För att kunna stötta en organisation till effektiva möten bygger vi på NCC miljöcertifierade kontor som är helt anpassade efter organisationens behov. Ett bra exempel är vår nyinvigda fastighet i Hyllie där företag som Boozt och Zumtobel flyttade in i början av månaden.

Hur kan vi hjälpa din organisation? Hör av dig till oss.

Gästbloggare,
Anders Tojkander
Regionchef, NCC Property Development

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.