En god affär när Max öppnar i Torsplan

Klimatsmarta varumärken håller i längden, så resonerar Pär Larshans, hållbarhetschef på hamburgerkedjan Max. När portarna öppnas till Max nyetablering i Torsplan i Stockholm den 1 januari 2014 bjuds hungriga gäster på mer än klimatkompenserade hamburgare. Lokalerna i Torsplan är även de utvecklade för att minska utsläppet av växthusgaser.

Att hyra, eller att själva bygga, miljöcertifierade lokaler utgör en väsentlig del av Max strategi för hållbara affärer. Ett hållbarhetsarbete som är djupt förankrat i både affärsmodellen, ledarskapet och kommunikationen. Med hjälp av Torsplans miljöcertifiering kan effektiviseringsarbetet kommuniceras på ett trovärdigt sätt.

Max är ett av de företag som går i bräschen för möjligheten att använda, och tjäna pengar på, affärsmodeller som bygger på ett hållbart samspel mellan människa och miljö. Miljöengagemanget skapar kommersiella mervärden genom att stärka företagets varumärke.

– Miljöanpassning och lönsamhet är inte motstridiga på något sätt, tvärt om, säger Pär Larshans, miljöchef på Max.

Allt fler konsumenter låter miljömässiga och etiska förhållanden ingå i sina konsumtionsbeslut. Att som företag då agera aktivt på ett sätt som överensstämmer med målgruppens värderingar och intressen skapar förtroende för aktören vilket i sin tur genererar affärsmässiga synergieffekter.

– Det handlar om att ta ansvar från jord till bord. Gäster väljer Max både för den goda smaken och för vårt miljöengagemangs skull, säger Pär Larshans.

Jag ser fram emot att besöka Max när den nya restaurangen öppnar i Torsplan. Framförallt ser jag fram emot att fler företag drar lärdomar av Max strategi och fortsätter att öka sin lönsamhet utan att miljön får betala priset för det.

En meny från Max serveras på en utav de redan etablerade restaurangerna.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.