Klimatsmarta varumärken håller i längden, så resonerar Pär Larshans, hållbarhetschef på hamburgerkedjan Max. När portarna öppnas till Max nyetablering i Torsplan i Stockholm den 1 januari 2014 bjuds hungriga gäster på mer än klimatkompenserade hamburgare. Lokalerna i Torsplan är även de utvecklade för att minska utsläppet av växthusgaser.
Att hyra, eller att själva bygga, miljöcertifierade lokaler utgör en väsentlig del av Max strategi för hållbara affärer. Ett hållbarhetsarbete som är djupt förankrat i både affärsmodellen, ledarskapet och kommunikationen. Med hjälp av Torsplans miljöcertifiering kan effektiviseringsarbetet kommuniceras på ett trovärdigt sätt.
Max är ett av de företag som går i bräschen för möjligheten att använda, och tjäna pengar på, affärsmodeller som bygger på ett hållbart samspel mellan människa och miljö. Miljöengagemanget skapar kommersiella mervärden genom att stärka företagets varumärke.
– Miljöanpassning och lönsamhet är inte motstridiga på något sätt, tvärt om, säger Pär Larshans, miljöchef på Max.
Allt fler konsumenter låter miljömässiga och etiska förhållanden ingå i sina konsumtionsbeslut. Att som företag då agera aktivt på ett sätt som överensstämmer med målgruppens värderingar och intressen skapar förtroende för aktören vilket i sin tur genererar affärsmässiga synergieffekter.
– Det handlar om att ta ansvar från jord till bord. Gäster väljer Max både för den goda smaken och för vårt miljöengagemangs skull, säger Pär Larshans.
Jag ser fram emot att besöka Max när den nya restaurangen öppnar i Torsplan. Framförallt ser jag fram emot att fler företag drar lärdomar av Max strategi och fortsätter att öka sin lönsamhet utan att miljön får betala priset för det.
En meny från Max serveras på en utav de redan etablerade restaurangerna. |
Hälsningar,
Robert Hägg