E-handeln växer så det knakar

E-handeln har blivit en naturlig del av konsumentens vardag, det berättade Karin Blom från HUI Research på ett seminarium anordnat av Arlanda Logistic Network förra veckan. Det är en trend som vi alla redan känt av. För oss som shoppar betyder utvecklingen ett större utbud, dygnet-runt öppna butiker hemma i den egna soffan och lägre priser.

E-handeln har blivit en naturlig del av konsumentens vardag, det berättade Karin Blom från HUI Research på ett seminarium anordnat av Arlanda Logistic Network förra veckan. Det är en trend som vi alla redan känt av. För oss som shoppar betyder utvecklingen ett större utbud, dygnet-runt öppna butiker hemma i den egna soffan och lägre priser.

För e-handlarna finns dock utmaningar. Konkurrensen är stor och i vissa branscher, så som livsmedel, kämpar nätbutikerna ännu med lönsamheten. Logistik- och transportbranschens belastning lär öka när fler klickar hem sakerna de vill ha. Men kan ombuden som lämnar ut paketen hinna med, och framförallt få plats, med den ökande mängden paket?

Innovation var något som efterlystes på seminariet men samtidigt poängterade bland annat Schenker att man jobbar hårt för att effektivisera transporterna, hela vägen från fabrik till en kiosk nära dig.

Men jag undrar, kommer vi konsumenter verkligen nöja oss länge till med att stå i kö och vänta på service vid en disk? Kanske är det här nästa smarta lösning dyker upp. Vad sägs om en paketutlämning ur boxar som låses upp med en fingeravtrycksläsare? Till formen kunde de likna väskinlåsningen som finns på de flesta centralstationer. Jag ser fram emot att följa utvecklingen som med all sannolikhet kommer gå i en rasande fart då e-handlarna är på hugget.

Detta är något Christian Zanders, vd på Jetshop, har förstått sedan länge. Därför utvecklar hans bolag e-handelsplattformar för både små och stora företag. Verksamheten utvecklas snabbt nu har Jetshop flyttat in i sina nya lokaler på Ullevigatan 17-19. Med utsikt över hela Göteborg tar Christian och hans team nu sig an nya marknader. Detta berättade Christian för min kollega som i dag besökte Jetshop i Göteborg för att ta reda på om deras nya arbetsmiljö gett den effekt de hoppats på.

När kunden, säljaren och varorna möts på nätet är det lätt att tro att den fysiska miljön tappar i betydelse. Men så enkelt är det inte. Det handlar snarare om att anpassa såväl lagerbyggnader som transportnät och e-handlarnas kontor utifrån de nya förutsättningarna. Och där vill vi på NCC ligga i framkant.

En fikapaus hos Jetshop, i kontoret på Ullevigatan 17-19. Utanför fönstret syns stadion Ullevi.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.