E-handeln har blivit en naturlig del av konsumentens vardag, det berättade Karin Blom från HUI Research på ett seminarium anordnat av Arlanda Logistic Network förra veckan. Det är en trend som vi alla redan känt av. För oss som shoppar betyder utvecklingen ett större utbud, dygnet-runt öppna butiker hemma i den egna soffan och lägre priser.
För e-handlarna finns dock utmaningar. Konkurrensen är stor och i vissa branscher, så som livsmedel, kämpar nätbutikerna ännu med lönsamheten. Logistik- och transportbranschens belastning lär öka när fler klickar hem sakerna de vill ha. Men kan ombuden som lämnar ut paketen hinna med, och framförallt få plats, med den ökande mängden paket?
Innovation var något som efterlystes på seminariet men samtidigt poängterade bland annat Schenker att man jobbar hårt för att effektivisera transporterna, hela vägen från fabrik till en kiosk nära dig.
Men jag undrar, kommer vi konsumenter verkligen nöja oss länge till med att stå i kö och vänta på service vid en disk? Kanske är det här nästa smarta lösning dyker upp. Vad sägs om en paketutlämning ur boxar som låses upp med en fingeravtrycksläsare? Till formen kunde de likna väskinlåsningen som finns på de flesta centralstationer. Jag ser fram emot att följa utvecklingen som med all sannolikhet kommer gå i en rasande fart då e-handlarna är på hugget.
Detta är något Christian Zanders, vd på Jetshop, har förstått sedan länge. Därför utvecklar hans bolag e-handelsplattformar för både små och stora företag. Verksamheten utvecklas snabbt nu har Jetshop flyttat in i sina nya lokaler på Ullevigatan 17-19. Med utsikt över hela Göteborg tar Christian och hans team nu sig an nya marknader. Detta berättade Christian för min kollega som i dag besökte Jetshop i Göteborg för att ta reda på om deras nya arbetsmiljö gett den effekt de hoppats på.
När kunden, säljaren och varorna möts på nätet är det lätt att tro att den fysiska miljön tappar i betydelse. Men så enkelt är det inte. Det handlar snarare om att anpassa såväl lagerbyggnader som transportnät och e-handlarnas kontor utifrån de nya förutsättningarna. Och där vill vi på NCC ligga i framkant.
En fikapaus hos Jetshop, i kontoret på Ullevigatan 17-19. Utanför fönstret syns stadion Ullevi. |
Hälsningar,
Robert Hägg