Detaljhandeln fortsätter att förändras

Gränserna mellan fysiska butiker och e-handel suddas ut allt mer och kunder kräver större flexibilitet hos företagen de väljer att handla hos. Vad innebär omnikanal-handel för dig? Och vad efterfrågar egentligen e-handelsbolagen som tar steget till den fysiska världen?

Detaljhandeln som bransch utvecklas i ett rasande tempo. Allt för att klara av att leva upp till de krav som kundernas förändrade beteende ställer. Digitaliseringen av samhället påverkar både kund och handlare. Kundens köpresa tar numera både plats i digitala kanaler och i fysiska butiker. Det kan handla om en person som vill köpa ett par nya hörlurar, som först jämför olika varumärken från sin mobil, för att sedan beställa produkten från sin dator och därefter plocka upp sina hörlurar i den fysiska butiken. PWC:s undersökning Total Retail 2015 – Retailers and the Age of Disruption visar på att hela 53 procent av de tillfrågade i undersökningen handlar i fysiska butiker för att få med sig produkten hem direkt.

Detaljhandlare blir samtidigt allt duktigare på att erbjuda bra service och trevliga upplevelser oavsett hur en viss konsument väljer att shoppa. För oss som fastighetsutvecklare och för fastighetsägare- och förvaltare gäller det att hänga med och möta de möjligheter och utmaningar som branschförvandlingen medför. Utformning av butikslokaler går från det traditionella till mer produktorienterade showrooms, pop-up butiker och flaggskeppsbutiker där fokus ligger på kundservice, att skapa upplevelser för flera sinnen och att visa upp produkter på säljande sätt.

En intressant trend som pågått relativt länge är också att renodlade e-handlare väljer att komplettera den digitala kanalen med en fysisk butik eller ett upphämtningsställe vilket ger kunderna möjligheten till smidig upphämtning av online-beställningar och förutsättningar för sociala interaktioner i fysiska miljöer. På så sätt får även e-handlare chansen att satsa på relationsbyggande kundservice IRL.

Hur tror du att framtidens lokaler för detaljhandel kommer se ut?

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.