Detaljhandeln som bransch utvecklas i ett rasande tempo. Allt för att klara av att leva upp till de krav som kundernas förändrade beteende ställer. Digitaliseringen av samhället påverkar både kund och handlare. Kundens köpresa tar numera både plats i digitala kanaler och i fysiska butiker. Det kan handla om en person som vill köpa ett par nya hörlurar, som först jämför olika varumärken från sin mobil, för att sedan beställa produkten från sin dator och därefter plocka upp sina hörlurar i den fysiska butiken. PWC:s undersökning Total Retail 2015 – Retailers and the Age of Disruption visar på att hela 53 procent av de tillfrågade i undersökningen handlar i fysiska butiker för att få med sig produkten hem direkt.
Detaljhandlare blir samtidigt allt duktigare på att erbjuda bra service och trevliga upplevelser oavsett hur en viss konsument väljer att shoppa. För oss som fastighetsutvecklare och för fastighetsägare- och förvaltare gäller det att hänga med och möta de möjligheter och utmaningar som branschförvandlingen medför. Utformning av butikslokaler går från det traditionella till mer produktorienterade showrooms, pop-up butiker och flaggskeppsbutiker där fokus ligger på kundservice, att skapa upplevelser för flera sinnen och att visa upp produkter på säljande sätt.
En intressant trend som pågått relativt länge är också att renodlade e-handlare väljer att komplettera den digitala kanalen med en fysisk butik eller ett upphämtningsställe vilket ger kunderna möjligheten till smidig upphämtning av online-beställningar och förutsättningar för sociala interaktioner i fysiska miljöer. På så sätt får även e-handlare chansen att satsa på relationsbyggande kundservice IRL.
Hur tror du att framtidens lokaler för detaljhandel kommer se ut?
Hälsningar,
Robert Hägg