Detaljhandel: Så hanterar du sociala medier

Nedräkningen inför den stora invigningsfesten av Triangeln i Malmö den 29 augusti till 1 september pågår för fullt. I veckan släppte Triangeln sin reklamfilm inför eventet och på Facebook finns all information. Just på Facebook och i sociala medier överlag sprids mycket av informationen till detaljhandelns kunder. Men hur ska man som företag hantera den digitala närvaron?

Nedräkningen inför den stora invigningsfesten av Triangeln i Malmö den 29 augusti till 1 september pågår för fullt. I veckan släppte Triangeln sin reklamfilm inför eventet och på Facebook finns all information. Just på Facebook och i sociala medier överlag sprids mycket av informationen till detaljhandelns kunder. Men hur ska man som företag hantera den digitala närvaron?

Här kommer några av PwC:s tips:

•Skapa en policy för hur företaget ska agera i sociala medier.

•Identifiera de viktigaste bloggarna inom din bransch och ge dem korrekt information.

•Även obefogad konsumentkritik kan bli en sanning om den inte bemöts. Följ debatten på nätet och korrigera felaktiga rykten.

•Många inlägg handlar om dålig klagomålshantering. Fokusera på att förbättra den.

•Var medveten om att hur kommunikation i sociala medier tas emot av läsarna beror på vem avsändaren är samt vad, hur och framförallt när det sägs.

Nu är frågan, ses vi på invigningsfesten i Malmö eller på nätet innan dess?

Så här såg det ut när butiken Build-A-Bear öppnades i sommar. Jag hoppas det blir lika trevlig stämning vid invigningsfesten!

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.