Att jobba hemifrån lyfts ofta upp som den lysande stjärnan som ska lösa livspusslet, öka produktiviteten och höja vår livskvalitet. Vad man däremot sällan pratar om är vad en utbredning av hemmajobbande kan komma att kosta i form av minskad kreativitet och gemenskap.
I höstas gjorde vi på NCC en undersökning och frågade över 4000 personer i Sverige, Finland, Norge och Danmark om deras syn på sina arbetsplatser. Att kontoret har en fortsatt viktig funktion är helt klart tydligt. Utformningen och arbetsmiljön har dock en ny betydelse. Vår undersökning visar bland annat att mest kreativa är nordborna varken i mötesrum eller när de tränar utan när de pratar med kollegor. Hela 54 procent uppger att de flesta jobbrelaterade idéer uppkommer i de spontana mötena med kollegor.
Det är inte helt oväntat, vi ser denna trend utbredas allt mer när vi träffar kunder för att diskutera en framtida arbetsplats. Allt oftare handlar samtalet om att skapa ett dynamiskt kontor med flexibla arbetsplatser, kreativa mötesrum och inte minst inspirerat av den s k ”coffice-trenden”, d v s att skapa en mer caféliknande miljö där både eget arbete och informella möte kan äga rum.
Vår undersökning pekar på att kontoret är en viktig plats för idéskapande och att mötet mellan kollegor både är viktigt och önskvärt. Framför allt i organisationer och branscher som präglas av analys, innovation och kreativitet. De driver ofta den tekniska och ekonomiska utvecklingen, och de attraherar såväl talanger som kapital.
40 procent uppger att det man skulle uppskatta allra mest i sin arbetsmiljö är att enkelt kunna kommunicera med sina kollegor – det skattas högre än tysta arbetsrum, lägre ljudnivå, träningsmöjligheter eller ens flexibla arbetsuppgifter. Företagsledare på den här typen av företag borde, istället för att uppmana anställda att stanna hemma, satsa på att utforma sina kontorslokaler på ett sätt som gynnar medarbetarnas hälsa samtidigt som det lyfter verksamheten och personalens kreativitet till nya nivåer.
Kontoret är helt klart en viktig plats för både medarbetare och arbetsgivare, fast i ny form. Vi på NCC följer trenden själva då vi nu gör vår egen resa och utvecklar vårt nya, aktivitetsbaserade huvudkontor i Solna. Det är spännande resa på många sätt som jag kommer att återkomma till.
Men till dess – kontoret är en plats för möten där idéer kan frodas.
/Carola
(Kul att se att några av de största nyhetssajterna skrev om undersökningen, läs mer på Dagens Industri och Svenska Dagbladet.)