Dags att sluta multitaska?



Konsten att förbi lugn och fokuserad trots stress på jobbet är lättare att lära sig än vad många tror. På bara nio veckor blir du effektivare och mer fokuserad med hjälp av Corporate Mindfulness.

Ett nytt buzzword tänker du kanske när du hör ordet Corporate Mindfulness. Det må så vara men om vi istället fokuserar på kunskapen bakom det glassiga ordet så finns mycket att hämta.

Förra veckan talade Martin Ström, civilingenjör, psykolog och organisationskonsult hos Previa för en intresserad skara åhörare på Stockholms Handelskammares frukostträff om konsten att träna upp sin förmåga att fokusera.

För Martin Ström betyder effektivitet att göra något med så lite ansträngning som möjligt. För att lyckas behövs en inre förmåga som går att träna upp: riktad uppmärksamhet.

Apple, Google, Sony och McKinsey & Company är bara några av de företag som använder mindfulnessträning. Google har ett eget program för mindfulnessträning som de humoristiskt nog kallar Search inside yourself.

Vi är alla under en ständigt ökande press och måste ta till oss oerhört mycket information. Det gäller inte bara i arbetslivet utan i hela livet. Det är inte heller bara det yttre som påverkar oss, utan vi påverkar oss själva. Mentalt är vi ofta någon helt annanstans. Vi bär på en börda av tankar på det förflutna och på framtiden som skapar stress enligt Martin Ström. Mindfulness handlar om vårt sätt att hantera det här. Det handlar om hur vi kan få hjärnan att vara närvarande oftare. Att bara göra en sak i taget är sällan stressande.

Livet kommer att vara svårt så det gäller att vara så redo som möjligt. Corporate Mindfulness handlar alltså om att träna upp förmågan att fokusera och att närvara. Du måste träna. Det räcker inte att läsa om det. Tio minuter om dagen i nio veckor är vad som krävs enligt Martin Ström men effekten känns redan innan dess. Träningen handlar om att totalt fokusera på en sak under tio minuter. Prova att sitta ned med rak rygg, andas och räkna från ett till tio och ned igen fram och tillbaka. Det kommer dyka upp tankar. Känn att de finns där och fokusera sedan på andningen igen. Tänk på att övning ger färdighet!

Martin Ström visade också upp ett citat som jag tycker fångar in nyttan med mindfulness:

The first law of performance is to pay attention,
– Ellen Langer, Professor i psykologi vid Harvard University.

Här finns en bok också som Martin Ström rekommenderade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.