Business Arena: Carola Lavén om Hagastaden

Årets Business Arena är över och bakom oss ligger nu två intensiva men lyckade dagar. I NCC:s monter gick diskussionerna varma och särskilt många var intresserade av Dome of Visions som vi byggt utanför Köpenhamn. Jag kommer berätta mer om den i ett kommande blogginlägg.

Årets Business Arena är över och bakom oss ligger nu två intensiva men lyckade dagar. I NCC:s monter gick diskussionerna varma och särskilt många var intresserade av Dome of Visions som vi byggt utanför Köpenhamn. Jag kommer berätta mer om den i ett kommande blogginlägg.

Under ett av torsdagens sista seminarium stod Carola Lavén, chef för NCC Property Development, på scen när Hagastaden skulle diskuteras. Sten Nordin, Stockholms finansborgarråd, höll inledningsanförandet och belyste Hagastadens viktiga roll i Stockholm och i Sverige.

– Om vi vore i Frankrike skulle Hagastaden vara presidentens personliga projekt. Så viktigt är det. Vi pratar om ett område som tidigare nästan kändes som ett månlandskap trots att det ligger på gränsen mellan Solna och Stockholm, sa Sten Nordin under sitt föredrag.

– Syftet är att skapa en av världens ledande kunskapsmiljöer. Det blir en ny mötespunkt för våra universitet och en plats där samverkan mellan vård och näringsliv kan stärkas, fortsatte Sten Nordin.

Carola Lavén, chef NCC Property Development.

Carola Lavén berättade om hur Torsplan bidrar till att utveckla stadsbilden men också Life Science-klustret genom hyresgäster så som Inspektionen för vård och omsorg. Hon var tydlig med att även poängtera att de andra hyresgästerna breddar utbudet i Hagastaden.

– Ordet Excellent har varit drivande i vårt arbete med att utveckla Torsplan. En miljöcertifiering i nivå BREEAM Excellent har varit målet hela tiden. Med vår nästa fastighet i Hagastaden vill vi nå ännu längre. Hagastaden är ett område med höga ambitioner och därför siktar vi nu på att nå certifieringsnivån Outstanding, sa Carola Lavén under seminariet.

I år var det mitt sjätte besök på Business Arena. Jag beundrar särskilt det djupa intresse som den här branschen har i så många olika ämnen. Här pratas förstås ekonomi och politik. Men man är även deltagare i debatterna om kunskap, invandring, ungdomsarbetslöshet, miljö, tillväxt och mycket mera. Det är förstås för att allt hör ihop. Därför var NCC:s tema i år ”Hållbar Samverkan”. Självklart var framtidens arbetsmiljöer ett hett ämne, och jag återkommer i nästa vecka vad som är hetast just nu.

Trevlig helg och på återseende i nästa vecka!

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.