Beteendevetaren tipsar – så ökar du medarbetarnas kreativitet

Att fler väljer att göra om sina kontorsmiljöer för att aktivera och stimulera sina medarbetare är ingen nyhet. Men vad gör man sen? Hur håller man kreativiteten vid liv och hur kan man som chef agera om stämningen på en arbetsplats går ned? Beteendevetaren ger sina bästa tips.

Veronica Andersson är beteendevetare med inriktning mot personal. Hon arbetar på Iris Hadar AB som handledare och coach och kommer ofta i kontakt med människor i förändringsarbete. Enligt henne är det viktigt att fråga sig själv tre saker innan någon form av förändringsprocess påbörjas eller något problem tas itu med.

Tre frågor till dem som vill skapa en innovativ företagskultur:

  1. Om du vill öka dina medarbetares kreativitet på jobbet är det dags att se över rutinerna och företagskulturen. Uppmuntras förändring, nya förslag och har ni ett öppet diskussionsklimat?
  1. Vem vänder sig medarbetare till med en idé i nuläget? Finns rutiner på plats för att kanalisera de idéer som framkommer eller är organisationen platt nog så att medarbetare själva kan ansvara för att förverkliga idéer?
  1. En förändringsprocess kan vara tidskrävande – finns utrymmet på arbetsplatsen?

Därefter kan man gå vidare med mer handgripliga åtgärder. Här är Veronicas bästa tips för hur man som arbetsledare kan bryta gamla beteendemönster och väcka kreativiteten till liv hos de anställda:

  • Skapa en öppen dialog kring dina idéer. Det måste finnas en chef som inte bara uppmuntrar idéer utan även tar till sig dem och följer upp.
  • Gör något oväntat! Luncha med en medarbetare som du inte brukar prata med.
  • Ha fokusveckor med tema kreativitet och hör med era medarbetare vad dem vill göra. På Google har man t.ex. en dag i veckan som är satt till att jobba med ett eget projekt. Hur skulle man kunna göra så dina medarbetare faktiskt får tiden till att tänka kreativt? Bjud in till dialog!
  • Ta ditt ansvar. En chef kan inte tvinga fram kreativitet, den måste komma från medarbetarna. En bra chef måste ge medarbetaren frihet, tid och uppmuntran – förutsättningarna för ett kreativt arbetsklimat.

Liksom några av mina tidigare inlägg har behandlat är vi nu uppe i ett spännande skede av förändringar. En tid då arbetsledarens roll är under ständig utveckling och våra medarbetare kräver nya och andra saker av oss. Som det ser ut i dag gäller det att vi i ledande positioner inte blir skrämda av den nya tidens arbetssätt utan hittar ett sätt att förhålla oss till det. Står vi kvar och stampar tror jag vi kan förlora viktiga och kompetenta kollegor med nya, spännande synssätt på problemlösning.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.